نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 37

طراحی امروز

مقاله‏‌ای درباره‏‌ی آنته لنز

وانینا پینتر

«رنگ محل تلاقی ذهن ما و جهان است.» 
پُل سِزان به ژواکیم گاسکه

در سپتامبر ۲۰۰۲، خبر‏نگار ماهنامه‏ی اِتَپ بودم که برای اولین بار به استودیوی آنته لنز پا گذاشتم. دو عضو جوان هیأت تحریریه او را، که از اواخر دهه‏ی ۱۹۹۰ مظهر طراحی گرافیک زنانه‏ی فرانسه بود، به‏دقت دنبال می‏کردند و این دیدار را به من پیشنهاد کرده بودند. باید به صفت زنانه توجه داشت، چرا که محیط فرانسه، با اینکه آن‏چنان متعهد و آزادی‌خواه می‏نماید، نسبت به زنان گرافیست کاملاً سهل‏انگار یا بی‏مسئولیت بوده ــ و همچنان هست. مقاله‏ی ناشیانه‏ای نوشتم، از بس که می‏خواستم تأثیرگذار باشم. از آن هنگام، هیچ‏چیز درباره‏ی آثار آنته لنز چاپ نکرده‏ام، اگرچه (یا شاید درست به همین خاطر که) استودیوی او جایی است که بسیار به آن می‏روم تا خود را از تفکراتش درباره‏ی طراحی گرافیک و عشق و شور فراوانی که صرف کوچک‏ترین پروژه‏ها می‏کند سیراب کنم. من مقالات و رساله‏های تک‏نگاری بسیاری نوشته‏ام، اما خیلی‏ها نمی‏دانند چقدر درونمایه‏ی جمله‏ها و ایده‏هایم را به آنته مدیونم و چطور او به من نشان داد که طراحی گرافیک رشته‏ای اصیل است. هر منتقد حلقه‏ای از هنرمندان هم‏عصرش را گرد خود شکل می‏دهد، اما باید چه فاصله‏ای را از آنها حفظ کند تا بتواند درباره‏شان منصفانه بنویسد؟ درباره‏ی آثاری که ما را قادر ساخته‏اند حرفه‏ی خود را تعریف کنیم چه دیدگاهی می‏توانیم داشته باشیم؟ چرا آنچه به آن وابسته‏ایم می‏تواند به عامل بازدارنده‏ی ما تبدیل شود؟

بیشتر >

وانینا پینتر

مدرس تاریخ و مطالعات نقادانه طراحی گرافیک در مدرسه‌ی هنر و دیزاین لوهاروه است. او به‌عنوان عضو برنامه‌ریز و نمایشگاه‌گردان فستیوال سالانه‌ی ’فصل گرافیک‘ فعالیت می‌کند. او با همکاری اِتین هروه برگزاری و ارائه‌ی نمایشگاه‌هایی متعددی را به‌عهده داشته‌ است. وانینا عضو تحریریه‌ی مجله‌ی ’اتپ‘ چاپ پاریس بوده است. او نویسنده‌ی مقالات گوناگونی در ارتباط با طراحی گرافیک معاصر از جمله: ’لودویک بالان: معماری سیاه و سفید‘، چهره‌ی ’دوروی لورن فتی‘ برای مجله‌ی اتپ، ’بارنبروک‘ برای گالری آناتوم، ’از میان گرید‘ درباره‌ی فردریک تشنر برای انتشارات فرانسیس‌کوپولیس و مقالاتی در نشریه‌ی آنلاین فرانسوی ’تومبولو‘ است vanina.pinter@free.fr

زنان و دیزاین

مجید عباسی

> بیشتر

نظر

زنان و دیزاین: چه چیزی عوض شده؟

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی ـ ۱

وقتی پای یک زن در میان است! درباره‌ی پریسا تشکری و فعالیت‌هایش

مجید کاشانی

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی ـ ۲

با چمدانى پر از دیزاین؛ نگاهی به کارهای میترا شاهسوند

علیرضا مصطفی‌زاده

> بیشتر

روبه‌رو

ساختِ اطلس: روبه‌رو با آستريد اِستاورو

مجید عباسی

> بیشتر

مرجع ـ ۱

تایپوگرافی تجربی: نگاهی به آثار رُزماری تیسی

کریستف بیگنِنس 

> بیشتر

مرجع ـ 2

لوسیل تنازاس: یک خانه به‌دوش فرهنگی

علی رشیدی

> بیشتر

آرشیو ـ ۱

زنان طراح: گذر شهاب‌ها

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر

آرشیو ـ ۲

به‌خاطرِ دلشیفتگی به حروف؛ کرول والر و کلوپ طراحان تایپ

پویا احمدی

> بیشتر

گوناگون

جایگاه پیرایه: جنگل تایپوگرافی مرین بنچیز

روشنک کیقبادی

> بیشتر