نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 31

طراحی امروز

پُست پوستر

پویا احمدی

طراحی پوستر معاصر، به‌خصوص در دهه‌ی اخیر، دستخوش تغییرات متعددی شده است. با ظهور «نشر رومیزی» در دهه‌ی نود میلادی و رواج گسترده‌ی فنون دیجیتال و دموکراتیزه شدن آن در حیطه‌ی طراحی گرافیک، ابزار تولید آثار گرافیکی بیشتر از پیش در دسترس عموم قرار گرفته است. از طرف دیگر دسترسی نامحدود و لحظه‌ای به اطلاعات از طریق اینترنت ماهیت و اصل وجودی بسیاری از آثار چاپی از جمله پوستر را دچار دگرگونی کرده است. به این معنی که پوستر در جامعه‌ی معاصر به سختی نقش یک ابزار اطلاع‌رسانی را بازی می‌کند؛ بلکه رسانه‌های جمعی بار این مسئولیت را به راحتی، با‌ سرعت و گستردگی بیشتر به دوش می‌کشند. بسیاری از اطلاعاتی که به صورت عمده از طریق روزنامه، مجله و پوستر به مخاطب انتقال داده می‌شدند، به واسطه‌ی پیشرفت تکنولوژی و رواج دسترسی گسترده به اینترنت به این محیط نقل مکان کرده‌اند. این امر خود ارمغان‌آور آزادی هرچه بیشتر در عرصه‌ی گرافیک چاپی شده است. از سوی دیگر، طراحی گرافیک سنتی که صرفاً سعی در انتقال اطلاعات داشت، بیشتر از پیش مهجور شده است.
همان‌طور که ظهور عکاسی در قرن نوزدهم میلادی منجر به روی‌گرداندن نقاشان از رئالیسم، و تولد گرایش‌های ذهنی و شخصی‌تر مانند امپرسیونیسم، اکسپرسیونیسم انتزاعی و دادائیسم شد، طراحی پوستر معاصر بیشتر >

پویا احمدی

تایپوگرافر و مدیر هنری مستقر در شهر شیکاگو است. او پروفسور دیزاین و عضو هیات علمی در دانشگاه ایلینوی در شیکاگو، و از سال ۲۰۱۰ عضو هیأت تحریریه مجله نشان بوده است. آثار او در مجلات و نمایشگاه‌های بین‌المللی از جمله ای.آی.جی.ای، کلوپ طراحان تایپ نیویورک، دوسالانه‌ی دیزاین مسکو، و مجله‌های ایتس نایس دَت، گرافیک، گرافیس، اِتَپ، آی.‌آن.دیزاین و… به‌نمایش درآمده است. او فارغ‌التحصیل در مقطع فوق لیسانس از مدرسه دیزاین بازل و دانشگاه ایلینوی است. pouyahmadi@gmail.com

دوران سپری‌شده

مجید عباسی

> بیشتر

نظر

پوستر معاصر و آینده‌ی آن؛ دیدگاه‌های طراحان گرافیک

طراحان گرافیک معاصر

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

گذشته حتا هنوز نگذشته است؛ مروری بر آثار طراحی گرافیک ایمان راد

محمد ایزدی

> بیشتر

پروژه

پوسترهای جیبی: پوستررو و پرشیانیسمو

پیوتر موتیکا

> بیشتر

روبه‌رو

کار با استعاره‌ها؛ روبه‌رو با آندره‌ی لوگوین

اُلگا سورینا

> بیشتر

مرجع

تصویرهای به‌یاد ماندنی؛ طراحی‌های پوستر گونتر رامبو

یِنس مولر

> بیشتر

آرشیو

آشور بانیپال بابلا در پانزده پرده، یک پیش‌درآمد و یک موخره

آریا کسایی

> بیشتر

گوناگون

و اینک طراحی گرافیک کُره در تولید

مانو آن

> بیشتر

در یک نگاه

ما؛ از نگاه دیگران؛ طراحان گرافیک ایرانی و جوایز بین‌المللی

مجید کاشانی

> بیشتر