نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 26

سرمقاله

ما می توانیم...

ساعد مشکی

کمبود قلم های مناسب فارسی، دغدغه و مشکل اغلب طراحان گرافیک ایرانی است. همه‌ی آن‌ها به قلم های جدید برای متن نیاز مبرم دارند. اما آیا این وظیفه بر‌گردن طراحان گرافیک است؟ چه عوامل و موانعی باعث به ثمر نرسیدن طراحی قلم‌های جدید می‌شود؟ چرا قلم‌هایی که طراحان غیر ایرانی طراحی کرده‌اند، موفق‌تر از نمونه‌های ایرانی بوده و با استقبال بیشتری روبه‌رو شده‌اند؟ آیا قوانین طراحی حروف لاتین بر حروف فارسی هم قابل انطباق است؟ آیا پیشینه‌ی خوشنویسی ما برای طراحی قلم‌هایی با هویت ویژه‌ی ایرانی کاربردی دارد؟ آیا برای طراحی حروف فارسی، دانش خوشنویسی و یا خوشنویس بودن لازم است؟ آیا طراحی قلم‌های جدید، حتی با رعایت قوانین حقوق معنوی اثر، مقرون به صرفه است؟ اگر بپذیریم که طراحی قلم کار طراحان گرافیک است، آیا آموزش‌های لازم برای پرورش طراحان حروف در دانشکده‌های ما وجود دارد؟ آیا اساتیدی وجود دارند که برای طراحی حروف، طرح درس‌هایی مدون و مشخص بنویسند؟ درطی مدتی که دانشکده‌های هنری فعالیت داشته‌اند، هیچ یک از استادان این دانشکده‌ها توانسته‌اند حتی یک قلم کاربردی متن طراحی کنند؟ اگر پاسخ منفی است، چگونه می‌توانند طرح درس‌های مناسبی برای دانشجویان بنویسند؟ آیا باید درس‌های دانشگاهی دانشگاه‌های غربی را عیناً برای حروف فارسی، در ایران پیاده کرد؟ اگر حروف فارسی و بیشتر >

ساعد مشکی

متولد ۱۳۴۲ و دانش آموخته‌ی‌ طراحی گرافيک از‌ دانشكده‌ هنرهای زيبای دانشگاه‌ تهران‌ است‌. او عضو انجمن‌ بين‌المللی طراحان‌ گرافيک (ای.جی.آی)، عضو انجمن‌ صنفی طراحان‌ گرافيک‌ ايران، مديرمسئول‌ و صاحب‌امتياز نشريه‌ی‌ نشان و مدیر‌مسئول نشر مشکی‌ است‌. مشکی عضو مؤسس گروه رنگ پنجم در سال ۱۳۷۹ است که نمايشگاه‌های متعددی را در داخل‌ و خارج‌ كشور برگزار كرده ‌است. او علاوه بر داوری در دوسالانه‌ها و نمایشگاه‌های گوناگون، جوایز گوناگون داخلی و بین‌المللی را در کارنامه‌ی خود دارد و آثارش در نشریات و کتاب‌های متعدد منتشر شده است. saed@saedmeshki.com

نظر

تصویر همراه با نوشتار، یک تصویر نیست

مکس کیسمان

> بیشتر

طراح معاصر ایرانی

نصف ديگر جهان؛ مروری بر آثار گرافیک مهدی سعیدی

رنه وانر

> بیشتر

پروژه ـ 1

… و کاردهایشان را جُز از برای قسمت کردن بیرون نیاورند!؛ نگاهی به قلم ویژه

مجید کاشانی

> بیشتر

پروژه ـ 2

پروژه‌های تايپوگرافی واسط؛ هُدا سميتسهوزن ابی‌فارِس

هُدا سميتسهوزن ابی‌فارِس

> بیشتر

طراحی امروز ـ 1

نان -فُرمَت، زمینه ی بازی بصری

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

> بیشتر

طراحی امروز ـ 2

دوئتی برای طراحی؛ نگاهی به آثار گرافیک استودیوی آر

مجید عباسی

> بیشتر

روبه‌رو

خوانندگان مراقب من هستند؛ گفت‌و‌گوی کامبیز شافعی با جرارد اونگر

کامبیز شافعی

> بیشتر

مرجع

هرب لوبالين: قانون‌شكن

استیون هلر

> بیشتر

آرشیو

«طراحی تايپوگرافيکِ» يان شيكهولد، كتاب راهنمای طراحی مدرن

ريچارد بی. دابلدی

> بیشتر

گوناگون

لایکا، یک تایپ پویا

پویا احمدی

> بیشتر

دریک نگاه

غلبه‌ی حاشیه بر متن

مجید کاشانی

> بیشتر