نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 27

روبه‌رو

محصول فضا؛ گفت‌و‌گوی مجید عباسی با اپریل گریمن

مجید عباسی

نام اپریل گریمن را در فهرست سخنرانان کنفرانس دیزاین دوحه در سال ۲۰۰۴ قبل از اینکه به قطر سفر کنم،  دیده بودم. فقط با چند اثر وی از طریق کتاب مشهور «سبک‌های گرافیک: از ویکتورین تا دیجیتال» آشنا بودم. به همین دلیل درصدد برآمدم که کارهایش را ببینم و به دنیای کاملاً متفاوتی از آنچه که تا آن موقع درباره‌ی طراحی گرافیک جهان می‌دانستم، پی ببرم. برای ارائه‌ی کارهایش در مجله‌ی نشان از وی دعوت کردم و پس از هشت سال، امروز موفق شدم!
اپریل گریمن را بدون تردید باید تأثیرگذارترین طراح گرافیک پُست‌مدرن ِعصر دیجیتال دانست. او متولد ۱۹۴۸ نیویورک و دانش آموخته‌ی انستیتوی هنر کانزاس است. گریمن در سال ۱۹۷۰ به مدرسه‌ی دیزاین بازل رفت و مهارت‌های دیزاین دنیای مدرنیسم را زیرنظر ولفگانگ واینگارت و آرمین هافمن آموخت. او سپس به شکلی متأثر از آن تجارب واقعاً گرانبهای مدرنیسم، دنیای پس از آن را خلق کرد. در بازل جایی که استادانش به زبان انگلیسی حرف نمی‌زدند، و به گفته‌ی خودش اولین تجارب ذِن را در آن جا آموخت، او بیشتر خود را مدیون تلاش‌ها و جستجوهای شخصی‌اش می‌داند تا در آموزش یکی از معتبرترین مدارس دیزاین جهان!
گریمن از اولین طراحانی است که پا به عرصه‌ی دنیای دیجیتال طراحی گرافیک گذاشت و پُلی ... بیشتر >

مجید عباسی

دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی ارتباط تصویری از دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او استاد مدعو دانشگاه‌های تهران (دانشکده‌ی هنرهای زیبا)، هنر، سوره و مدرسه‌ی ارتباط بصری ویژه است. عباسی تألیف مقالات متعدد در زمینه‌ی طراحی گرافیک و برگزاری کارگاه‌های مختلف طراحی، سخنران کنفرانس‌ها و سمینارهای بین‌المللی طراحی و نمایشگاه‌های طراحان گرافیک ایران در نقاط مختلف جهان است. عباسی عضو مؤسس و هیئت تحریریه‌ی «نشان» مجله‌ی طراحی گرافیک ایران است که از سال ۱۳۸۹ تاکنون سردبیری بیش از نیمی از شماره‌های منتشر‌شده‌ را به‌عهده داشته است. majidabbasi1@gmail.com

طراحی، گرافیک و محیط

مجید عباسی

> بیشتر

نظر

همگون‌سازی بصری و زبانی

رودی باور

> بیشتر

طراح معاصر ایرانی

بدان سو که بود از تهمتن نشان

علی افسرپور

> بیشتر

پروژه ـ 1

درک دوباره‌ی فضاهای شهری دستخوش تغيير

پگاه احمدی

> بیشتر

پروژه ـ 2

قطار ویژه‌ی رویال

ایمان‌ راد

> بیشتر

طراحی امروز ـ 1

دارک مترز؛ به کهکشان ما خوش آمدید

کامبیز شافعی

> بیشتر

طراحی امروز ـ 2

فضا، فرم، محتوا؛ استودیوی «پروژه‌ی پروژه‌ها»

بهروز حریری

> بیشتر

مرجع

ایده‌های بصری برونو ک. وایز

یِنس مولر

> بیشتر

آرشیو

آلكساندر رودچنكو: «آينده يگانه هدف ماست»

اُلگا سورینا

> بیشتر

گوناگون

محدوده ای بین رنگ، صدا و فضا

پویا احمدی

> بیشتر

در یک نگاه ـ 1

چرا سرو نقره‌ای

فرشید مثقالی

> بیشتر

در یک نگاه ـ 2

سرو نقره‌ای؛ دو روح در یک بدن

علی رشیدی

> بیشتر

در یک نگاه ـ 3

برشاخِ آن سروِ سایه فِکن…

مجید کاشانی

> بیشتر