نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۳۸

طراحی امروز ـ ۲

نشر به عنوان یک عمل خودبیان‌گرایانه

پویا احمدی

جوهره‌ی اصلی چاپ و نشر در واقع به اشتراک گذاشتن ایده‏ها به منظور ایجاد یک بحث با عموم یا یک گروه خاص از افراد همفکر است. از زمان ظهور حروف چاپی توسط گوتنبرگ تا کنون، نشریات چاپی عمده‏ترین شیوه‌ی نشر محسوب می‌شوند. چاپ و نشر (به عنوان یکی از محصولات عمده‌ی پیشرفت فناوری) پایان دوران کلاسیک و شروع دوران مدرن را رقم می‌زنند. از آن زمان تا کنون، تمام قابلیت‏های این پدیده کاملاً با تکنولوژی گره خورده است. در اواسط قرن بیستم میلادی، اختراع کامپیوتر و وب اولین جرقه‎های یک جهش نو در تاریخ معاصر را ایجاد کرد. چاپ و نشر دیجیتال زاده‌ی ظهور این تکنولوژی جدید است، اما همچنان در قرن ۲۱ میلادی، نشریات چاپی در کنار دیگر اشکال جدید نشر به حیاتشان ادامه می‌دهند. درست است که قابلیت‌های جدید در قالب انتشارات تحت وب عمل تکثیر و انتشار را هرچه بیشتر از پیش قابل دسترس و مقرون به صرفه کرده‌اند، اما این شرایط در مورد انتشارات چاپی هم صدق می‌کند. تکنیک‌های جدید در چاپ منجر به ظهور شیوه‌های جدید در نشر از جمله چاپ درخواستی، نسخه‏های محدود و نشر خودگردان شده است. با گسترش دسترسی روزافزون به انتشارات (چاپی و دیجیتال)، یکی از مهم‌ترین موانع روند نشر و توزیع اطلاعات از بین رفته است. این پدیده خود باعث تغییری عمده در جهت رویکردهای خاص‏تر از نظر گزینش محتویات آثار منتشرشده و نحوه‌ی ارائه‌ی آنها شده است. در عین حال، شاهد ظهور فزاینده‌ی آثار فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هستیم که توسط ناشران مستقل به چاپ می‎رسند و توزیع می‌شوند. این ناشران، که در بسیاری از موارد خود طراح گرافیک هستند، نه تنها به جزئیات و ظرافت‌های مختلف چاپ و نشر تسلط دارند، بلکه به دنبال چالش‌های متفاوتی از جمله گزینش محتویات انتشارات به عنوان یک عمل خودبیانگرایانه و تعریف جدیدی از مرزهای نشر هستند. هرچند بسیاری از این ناشران مستقل کندوکاو در مرزهای مشترک علوم فرهنگی و اجتماعی را نقطه‌ی تمرکز خود قرار داده‌اند، عدّه‌ی دیگری از آنها توجه خود را به سمت طراحی گرافیک به عنوان گونه‌ای از بازتاب شخصی سوق داده‌اند. این مقاله با بررسی نشریات گوناگون که توسط ناشران مختلف در سراسر جهان تولید می‌شوند سعی در درک بهتر ارزش‏ها، چالش‏ها و استراتژی‏های چاپ و نشر مستقل و نیمه‏مستقل دارد. این نشریات عموماً توسط طراحان گرافیک یا استودیوهای طراحی (به عنوان کاری پاره‏وقت یا تمام‏وقت) طراحی و تولید می‌شوند... بیشتر >

پویا احمدی

تایپوگرافر و مدیر هنری مستقر در شهر شیکاگو است. او پروفسور دیزاین و عضو هیات علمی در دانشگاه ایلینوی در شیکاگو، و از سال ۲۰۱۰ عضو هیأت تحریریه مجله نشان بوده است. آثار او در مجلات و نمایشگاه‌های بین‌المللی از جمله ای.آی.جی.ای، کلوپ طراحان تایپ نیویورک، دوسالانه‌ی دیزاین مسکو، و مجله‌های ایتس نایس دَت، گرافیک، گرافیس، اِتَپ، آی.‌آن.دیزاین و… به‌نمایش درآمده است. او فارغ‌التحصیل در مقطع فوق لیسانس از مدرسه دیزاین بازل و دانشگاه ایلینوی است. pouyahmadi@gmail.com

کتاب بی‌مخاطب، مخاطب بی‌کتاب

ساعد مشکی

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

ایمان صفایی

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر

پروژه

آیا «سابقه‌‏ی کار طولانی است»؟ درباره‌ی کتاب‌های طراحی گرافیک منتشر شده در ایران

معراج قنبری

> بیشتر

طراحی امروز ـ ۱

کتاب‏‌های اسپکتور

یِنس مولر

> بیشتر

روبه‌رو

لارس مولر؛ کسب‏‌وکار کوچک، ولی مستقل

مجید عباسی

> بیشتر

مرجع ـ ۱

گرافیس هفتاد و سه سال سواد بصری

روشنک کیقبادی

> بیشتر

مرجع ـ ۲

بادهای موافق؛ در باب سفر پربار تیپوگرافیشه موناتزبلتر

پگاه احمدی

> بیشتر

آرشیو

تاریخچه‏ی مجله‏های دیزاین جسورانه

استیون هلر

> بیشتر

گوناگون ـ ۱

خودـ‌انتشاری؛ کتاب هنرمندان

فوآد‭ ‬فراهانی

> بیشتر

گوناگون ـ ۲

قله‏‌ی کوه قاف؛ یادداشتی بر مجسمه‌‏های فرشید مثقالی

شهروز نظری

> بیشتر