نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۳۸

مرجع ـ ۱

گرافیس هفتاد و سه سال سواد بصری

روشنک کیقبادی

«تعریف من از وقار عقلانی آن است که ذهن همواره و پیوسته با آموزش و دانش خود را پالایش می کند.» ـ ماسیمو وینللی  
نشریات گرافیس بخشی جدایی‌ناپذیر از جهان طراحی هستند و از سال ۱۹۴۴ که والتر هردگ و والتر امستوز اولین شماره‌ی مجله‌ی گرافیس را در سوئیس منتشر کردند به وقار بصری و عقلانی این جهان کمک کرده‌اند. در سال ۱۹۸۶ هردگ برای دست‌آوردها و کوشش‌های استثنایی‌اش در قلمروی طراحی و ارتباط تصویری مدال ای.آی.جی.ای. را از آن خود کرد. در همین سال بی.مارتین پدرسن کمپانی گرافیس را خریداری کرد و کمی بعد آن را به شهر نیویورک انتقال داد. او به چاپ و نشر مجله‌ها و همچنین سالنامه‌ها و کتاب‌ها برای شناساندن برترین کارها در حوزه‌های طراحی گرافیک، تبلیغات، عکاسی و هنر‌/‌تصویرسازی ادامه داد. در سال ۲۰۰۳ مدال ای.آی.جی.ای. برای دستاوردهای چشمگیر پدرسن در طراحی به او داده شد. استیون هلر می گوید: «پس از انتشار مجله‌ی گرافیس، هردگ ده‌ها نسخه از شماره‌ی اول مجله را در کیف هر یک از دیپلمات‌های سوئیسی که کشورشان در محاصره خشکی است و عازم سفارت‌های خود در دنیا بودند گذاشت تا هر کدام مثل نامه‌ای در بطری به دست‌های دوستدار و علاقمند برسد.» از آن زمان، نشریات گرافیس پیوسته به دست طراحان و هنرمندان سراسر جهان رسیده‌ و ارزش و سلیقه‌ی سطح بالای هنری خود را حفظ کرده‌اند.
برای مثال در سال‌های آغازین پس از انقلاب ۱۳۵۷ و در زمان جنگ با عراق (۱۳۶۷-۱۳۵۹) ایران ارتباط محدودی با «جهان خارج» داشت. برای همین هنرمندان و طراحان دسترسی کمی به مواد، ابزار هنری و اطلاعات بصری داشتند. همین طور از سال ۱۳۵۹ تا 1۳۶۲ به دلیل انقلاب فرهنگی دانشگاه‌های ایران بسته شدند تا با ارزش‌های انقلابی همسو شوند. در سال 1363 من دانشجویی تازه راه یافته در دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران بعد از باز‌‌‌گشایی دانشگاه‌ها بودم. 

بیشتر >

روشنک کیقبادی

دارای درجــه‌ی دکــتـرا در رشــتـه‌ی هنــر و تـعــلیم و تربـیــت هنر از دانشگاه کلمبیا در نیویورک و دانش‌آموخته‌ی طراحی گرافیک در هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است. او چندین ســال اســتاد رشتــه‌ی ارتبـــاط تصــویری در دانشــگاه ایالتی نیویورک بوده است.  روشنک در مورد هنر و هنرمندان معاصر ایران و بخصوص طراحی و تایپوگرافی می‌نویسد و مقاله‌های او تا به حال در نشریه‌های متعددی از جمله «ای‌آی‌جی‌ای وُیس» و همینطور «دیزاین آبزرور» منتشر شده‌اند و کارهای هنری او در سطح جهانی به نمايش در آمده‌اند. علاوه بر این نوشته‌های دیگر او را در بلاگ «آرت سیرکل» می‌‌توانید بخوانید. roshanakkeyghobadi@yahoo.com

کتاب بی‌مخاطب، مخاطب بی‌کتاب

ساعد مشکی

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

ایمان صفایی

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر

پروژه

آیا «سابقه‌‏ی کار طولانی است»؟ درباره‌ی کتاب‌های طراحی گرافیک منتشر شده در ایران

معراج قنبری

> بیشتر

طراحی امروز ـ ۱

کتاب‏‌های اسپکتور

یِنس مولر

> بیشتر

طراحی امروز ـ ۲

نشر به عنوان یک عمل خودبیان‌گرایانه

پویا احمدی

> بیشتر

روبه‌رو

لارس مولر؛ کسب‏‌وکار کوچک، ولی مستقل

مجید عباسی

> بیشتر

مرجع ـ ۲

بادهای موافق؛ در باب سفر پربار تیپوگرافیشه موناتزبلتر

پگاه احمدی

> بیشتر

آرشیو

تاریخچه‏ی مجله‏های دیزاین جسورانه

استیون هلر

> بیشتر

گوناگون ـ ۱

خودـ‌انتشاری؛ کتاب هنرمندان

فوآد‭ ‬فراهانی

> بیشتر

گوناگون ـ ۲

قله‏‌ی کوه قاف؛ یادداشتی بر مجسمه‌‏های فرشید مثقالی

شهروز نظری

> بیشتر