نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۳۸

مرجع ـ ۲

بادهای موافق؛ در باب سفر پربار تیپوگرافیشه موناتزبلتر

پگاه احمدی

وضعیت سیاسی بسیار وخیم بود. هیتلر در سال ۱۹۳۳ به قدرت رسید و در نتیجه انتشار سریع ایدئولوژی ناسیونال ــ سوسیالیست قهقرایی‌اش، بسیاری از معماران و طراحان از آلمان گریختند. تعداد زیادی از آنها به سوئیس نقل مکان کردند. یکی از نخستین مهاجران یان شیکولد1 است، که  در سال ۱۹۳۳ به شهر بازل وارد شد. این سال همچنین سال تولد مجله‌‌‌‌ی تیپوگرافیشه موناتزبلتر (تی اِم) محسوب می‌شود. تی اِم مجرایی منحصر بفرد برای نمایش ایده‌ها و تکنیک‌های جدید در میان اضطراب اجتماعیِ حاصل از رکود اقتصادی بزرگ و بحران بین دو جنگ جهانی بود. هیأت تحریریه‏ی مجله شرایط را به صورت شاعرانه این گونه توصیف می‌کنند: «بگذارید تا بادبان‌های درخشان را بیفرازیم که سفری امن و خوش‌اقبال پیش روی داریم.»
تی اِم یک نشریه‌ی موفق با طرح جلدهای قابل توجه و پیشرو است که نقش اصلی را در ترویج تایپوگرافی سوئیسی میان مخاطبان بین المللی در قرن بیستم ایفا کرد. با بیش از ۷۰ سال تجربه، مجله شاهد لحظات قابل توجهی در تاریخ تایپوگرافی و طراحی گرافیک بوده است. در طول این سال‌ها این مجله یک انجمن مشوق بحث و ایده‌پردازی و همچنین یک منبع منحصر بفرد برای فرهیختن و توانمندسازی ایدئولوژی‌ها و جنبش‌های مهم زمان خود بوده است. شماره‌های منتشر شده‌ی قبل از سال ۱۹۶۰ به شدت از نظر  آشکار کردن روند توسعه‌ی تایپوگرافی مدرن ارزشمند هستند. سال‌های ۱۹۹۰- ۱۹۶۰ به یک دوره‌ی گذار تعلق دارند که در آن بسیاری از جنبه‌ها مانند تکنولوژی، زمینه‌های سیاسی ــ اجتماعی و ایدئولوژی زیبایی‌شناسی، عمیقاً تایپوگرافی و طراحی گرافیک دوران خود را تحت تاثیر قرار دادند و متحول کردند. از این آشفتگی عمومی، اشکالی نو متولد شده و آشکارا «مدل‌های آموزشی» جدید و متدولوژی‌های نوآورانه‌ای جوانه زد. مطالعه‌ی مجله‌ی تیپوگرافیشه مناتزبلتر در طول سال‌های یادشده اجازه می‌دهد تا درک بسیار دقیق‌تری از تحولات اواخر قرن بیستم در زمینه‌های تایپوگرافی و سیر تکاملی طراحی گرافیک حاصل کنیم. بیشتر >

پگاه احمدی

طراح گرافیک و اینتراکشن مستقر در شهر شیکاگو، آمریکا است. در گذشته دروس طراحی پوستر، تئوری رنگ و تحقیقات در دیزاین را در دانشگاه‌های ایران، ترکیه و آمریکا تدریس کرده است. او هم اکنون در مورنینگ استار، شرکت تحقیقات سرمایه‌گذاری، به طراحی نشریات چاپی و دیجیتال مشغول است. وی دومین مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه بازل در سوسیس دریافت کرده و همچنین فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد در رشته طراحی صنعتی از دانشگاه هنر تهران است، و از سال ۲۰۱۲ در بخش کتاب، وب‌سایت و فیلم با نشان همکاری می‌کند. pgh.ahmadi@gmail.com

کتاب بی‌مخاطب، مخاطب بی‌کتاب

ساعد مشکی

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

ایمان صفایی

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر

پروژه

آیا «سابقه‌‏ی کار طولانی است»؟ درباره‌ی کتاب‌های طراحی گرافیک منتشر شده در ایران

معراج قنبری

> بیشتر

طراحی امروز ـ ۱

کتاب‏‌های اسپکتور

یِنس مولر

> بیشتر

طراحی امروز ـ ۲

نشر به عنوان یک عمل خودبیان‌گرایانه

پویا احمدی

> بیشتر

روبه‌رو

لارس مولر؛ کسب‏‌وکار کوچک، ولی مستقل

مجید عباسی

> بیشتر

مرجع ـ ۱

گرافیس هفتاد و سه سال سواد بصری

روشنک کیقبادی

> بیشتر

آرشیو

تاریخچه‏ی مجله‏های دیزاین جسورانه

استیون هلر

> بیشتر

گوناگون ـ ۱

خودـ‌انتشاری؛ کتاب هنرمندان

فوآد‭ ‬فراهانی

> بیشتر

گوناگون ـ ۲

قله‏‌ی کوه قاف؛ یادداشتی بر مجسمه‌‏های فرشید مثقالی

شهروز نظری

> بیشتر