نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 39

گوناگون ـ ۱

مشما؛ عروسک‌های رضا و امیر علوی

سهراب مالمیر

دست کم دو دهه می‌شود که هنر و تلقی از اثر هنری، ناگزیر از رویدادهای اجتماعی مدرن، فناوری، رسانه و دلایلی دیگر، دستخوش تغییراتی شده است. درست یا نادرست، با هر سلیقه و تفکری باید این مبحث را یک سازگاری اجتماعی بدانیم و نه یک ناهنجاری. هنر شاید هنوز همان هفت شریان اصلی باشد، اما رسانه‌ی هنر، ابزار و رویکرد آن به کلی دگرگون شده است. نقاشی دیگر منحصر به سقف‌های کلیسا و بوم‌های متقالی نیست. بسیاری از موسیقی‌هایی که به‌طور روزمره می‎شنویم پشت یک کامپیوتر ساخته می‌شوند. و به‌زودی چاپگرهای سه‌بعدی با دستان میکل‌آنژ به رقابت خواهند پرداخت. همه چیز به سرعت در حال تغییر است، بی آنکه ذات هنر دچار گزندی شود. در این دگرگونی‌ها احتمالاً فقط گروهی آسیب خواهند دید که با سنت‌گرایی افراطی مقابل هر تغییری ایستادگی می‌کنند.
«دیزاینر تویز»۱ که شاید هنوز زود باشد تا یک نام فارسی همه‌پسند برای آن به‌کار ببریم، یکی از این ابزار ــ‌ رسانه‌های جدید در هنرهای تجسمی است؛ یک دنیای بدون مرز برای خلق و خلاقیت.

اما دیزاینر تویز دقیقاً چیست؟
در اصل عروسک‌هایی هستند که یک هنرمند خلاق آنها را طراحی کرده و معمولاً به‌صورت مجموعه‌ و در تعداد پایین و به‌صورت محدود عرضه می‌شوند. به‌طور معمول این هنرمندان سابقه و پیش‌زمینه‌ای در طراحی گرافیک و تصویر‌سازی دارند، اما در حال حاضر هنرمندان زیادی با پیش‌زمینه‌های هنرهای کلاسیک مثل نقاشی و مجسمه‌سازی در این عرصه فعالیت می‌کنند. اگر بخواهیم در مورد هنرِ مادرِ آن سختگیر نباشیم بهتر است آن را هم مانند اکثر شاخه‌های هنری متجدد بیست سال اخیر، هنر بینابینی یا بینارشته‌ای بدانیم.

بیشتر >

سهراب مالمیر

دانش آموخته‌ی ادبیات نمایشی، متولد ۱۳۷۰،‌ داستان‌نویس، نویسنده و کارگردان تئاتر است؛ و از سال ۱۳۹۱ تاکنون به صورت حرفه‌ای به عنوان نویسنده و ایده‌پرداز تبلیغاتی فعالیت می‌کند. sohrabmalmir91@gmail.com

طراحان گرافیک، بیگانگان آشنا

علی رشیدی

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

پرونده‌ی یک مبتلا به او سی پی دی؛ درباره‌‏ی علی افسرپور و کارهایش

سیامک پورجبار

> بیشتر

پروژه

فستیوال بهـار؛ تجربه‏‌ی هنر شهری در مشهد

احسان مهدوی

> بیشتر

طراحی امروز

غول‌های تبلیغاتی دنیا

بابک معدن‌دار

> بیشتر

روبه‌رو

عینی، ذهنی و بصری؛ روبه‌رو با فیلکس ففلی (استودیو فایکسن)

پویا احمدی

> بیشتر

مرجع

طراحی برنامه؛ بزرگداشت کارل گرشتنر

پگاه احمدی

> بیشتر

آرشیو ـ ۱

فراتر از زمان؛‌ نگاهی به یک دوره‌ی تاریخی درخشان

معراج قنبری

> بیشتر

آرشیو ـ ۲

یک اتفاق ویژه

علیرضا مصطفی‌زاده ابراهیمی

> بیشتر

گوناگون ـ ۲

ادباسترز؛ هیاهوگران فرهنگی

روشنک کیقبادی

> بیشتر