نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۴۰

یادداشت

تکنولوژی دیجیتال و تنوع بیان

میشائیل رنر

اولین برخورد من با تکنولوژی دیجیتال تکان‌دهنده بود. در دبیرستان، در کلاسی اختیاری به نام «انفورماتیک» ــ احتمالاً  اواخر دهه‌ی ۱۹۷۰ ــ یاد گرفتیم، با استفاده از ترمینالی که با خط تلفن به کامپیوتر بزرگی متعلق به یکی از شرکت‌های دارویی بازِل در سوییس متصل بود، به زبان بِیسیک کُد بنویسیم. ترمینال صفحه‌ی نمایش نداشت. پس از ارسال درخواست به کامپیوتر بزرگ از طریق خط تلفن، کُد و خروجی برنامه روی کاغذ ترسیم می‌شد. به‌خوبی به یاد دارم که چه آشوبی به پا شد وقتی چهار صفر به عدد صد در برنامه‌ای اضافه کردم و در نتیجه خروجی دستگاه به همه‌ی اعداد از صفر تا عدد مورد نظر تبدیل شد. نمی‌دانستم که افزایش از صد به یک میلیون کامپیوتر بزرگ را چندین ساعت مسدود می‌کند. معلم تا فهمید چه کار کرده‌ام بی‌اندازه عصبی شد. نگران از اینکه دیگر اجازه ندهند با کامپیوتر بزرگ اتصال برقرار کند، فوراً خط تلفن را از پریز کشید تا جلوی پردازش را بگیرد.

از آن هنگام تا کنون، کاربردپذیری تکنولوژی دیجیتال بهبود یافته است. واسط گرافیکی کاربر، که اولین بار با دستگاه زیراکس استار ۱۹۸۱ در زیراکس پارک اجرا و در سال ۱۹۸۴ به طور موفقیت‌آمیزی به بازار عرضه شد، بدون شک گام مهمی را در داستان موفقیت ابزارهای دیجیتال رقم زده است. از آن زمان به بعد،...

بیشتر >

میشائیل رنر

متولد ۱۹۶۱ کار حرفه‌ای خود را پس از پایان تحصیلات در مدرسه‌ی دیزاین بازل با تجربه در شرکت کامپیوتری اپل و همزمان در سال ۱۹۸۶ با تحول در دنیای دیجیتال آغاز کرد. در سال ۱۹۹۹ مدیریت انستیتوی ارتباطات بصری در مدرسه‌ی دیزاین بازل را به‌عهده گرفت. او عضو مرکز ملی پژوهش آیکونیک سوییس (۲۰۰۵ ـ ۲۰۱۳) بوده است. فعالیت‌های پژوهشی او بر بنیان توسعه تواناهایی موجود در دیزاین شکل گرفته که خلق تصویر، موضوع محوری پژوهش و روش‌شناسی او در فرایند دیزاین است. تا کنون کارگاه‌ها و سخنرانی‌های او در نقاط مختلف اروپا و جهان از جمله در موزه‌‌ی هنرهای معاصر تهران برگزار شده است. رنر عضو اتحادیه‌ی بین‌المللی طراحی گرافیک (ای.جی.آی) است. michael.renner@fhnw.ch

نظرـ ۱

دیزاین برای سلامتی: تجسم مولد برای کاهش اضطراب

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

> بیشتر

نظرـ۲

اینتراکشن بین انسان و کامپیوتر

امین نصر

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

شجاعتِ صراحت یا آیکُنی گمراه‌کننده؛ درباره‌ی بهزاد متبحری

فوآد‭ ‬فراهانی

> بیشتر

طراحی امروزـ ۱

مادیِ غیر مادی؛ مروری بر آثار طراحیِ مشروطِ استودیو مانیکر

پویا احمدی

> بیشتر

طراحی امروز ـ ۲

وُرتکسِ اپلتون؛ زبان ارتباطات دیداری، شنیداری و متنی

مجید عباسی

> بیشتر

روبه‌رو

ما برای مردم طراحی می‌کنیم!؛ رو‌به‌‌رو با لوک دبلیو، مدیر محصول گوگل

امین نصر

> بیشتر

مرجع

با من حرف بزن؛ پائولا آنتونللی و نمایشگاه‌های اینتراکشن در موما

تکین آغداشلو

> بیشتر

آرشیو

نقطه‌ی اصطکاک؛ جستارهایی در تاریخ نوپای یو‌اِکس دیزاین

پگاه احمدی

> بیشتر

گوناگون ـ ۱

شبکه‌های کنش ـ واکنش (تقدیم به مریم میرزاخانی )

روشنک کیقبادی

> بیشتر

گوناگون ـ ۲

رسانه‏ی جدید و جدیدتر

تد دیویس ـ استفانی برویِر

> بیشتر

در یک نگاه

طبیعت و طراحی محیطی اینتراکشن

مهدی حق‌شناس

> بیشتر