نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۴۰

گوناگون ـ ۲

رسانه‌‏ی جدید و جدیدتر

تد دیویس/ استفانی برویِر

اگر‌چه صفحه‏‌های نمایش و پروژکتورهای امروزی دقت بیشتری را برای تکنولوژی‏‌های نمایشگر کنونی به همراه آورده‏‌اند، اما گروهی از هنرمندان رسانه معتقدند که امکانات زیبایی‏‌شناختی بکری را می‏‌توان از رسانه‏‌های قدیمی‏‌تر (که زمانی کاملاً جدید بودند) استخراج کرد. به‏‌ویژه، یکی از این تکنولوژی‏‌ها، یعنی لامپ پرتوی کاتدی، مدت‏ها پس از اینکه در قلمرو تلویزیون و کامپیوتر با تکنولوژی صفحه‏‌ی تخت جایگزین شد، به خاطر ویژگی‏‌های نمایش آنالوگ منحصربه‏‌فردش از نو کشف شده است. تکنولوژی لامپ پرتوی کاتدی از ابزاری سرچشمه گرفت که فردیناند براون، فیزیکدان، برای تجسم‏‌بخشی به جریان متناوب ایجاد کرد. او سازه‏‌ی حاصل این یافته را در سال ۱۸۹۷ به صورت عمومی منتشر کرد: لوله‏‌ی خلاء با دیافراگمی برای کانونی کردن باریکه‏‌ی الکترون و صفحه‏‌ای از جنس فسفر برای اینکه حرکت‌های نقطه‏‌ی نور ناشی از آن را نشان بدهد. براون، با به‏‌کارگیری نیروهای مغناطیسی، فعالانه باریکه‏‌ی الکترون را کنترل کرد ـ بنابراین می‏‌توان کار او را الکترونیک تلقی کرد.
اولین تصاویر الکترونیک که با تکنولوژی لامپ پرتوی کاتدی تولید شده‏‌اند تصاویر تشخیصی و آزمایشی هستند، ولی در دهه‏‌ی ۱۹۳۰، انتقال تصویر الکترونیکی تلویزیونی هم در نقطه‏‌ی ارسال و هم در نقطه‏‌ی دریافت امکان‏پذیر شد. در تلویزیون، تصاویر نصف می‏‌شوند و بر اساس استانداردها، مثلاً ان‌تی‌اس‌سی، به صورت خطی تنظیم می‏‌شوند. از سوی دیگر، برای تست تجهیزات و اندازه‏‌گیری ولتاژ، تصاویر برداری ساده کافی‏‌اند. اسیلوسکپ، ابزاری تحقیقاتی که از سازه‏‌ی فردیناند براون ناشی شده است، تغییرات ولتاژ را به شکلی پویا بر صفحه‏‌ی براق خود نمایش می‏‌دهد؛ مثلاً روی نموداری بر حسب زمان. افزون بر کاربردهای فراوان این ابزار در مهندسی برق، اندازه‏‌گیری‏‌هایی که باید در استودیو صدا انجام بگیرد نیز می‏‌تواند مثال خوبی باشد: اسیلوسکپ به‏‌ویژه پس از آزمایش‏‌های دهه‏‌ی ۱۹۵۰ در زمینه‏‌ی موسیقی الکترونیک ابزاری رایج برای مهندسان صداست... بیشتر >

تد دیویس

متولد ۱۹۸۳ آمریکا، هنرمند  چندرسانه‌ای و طراح مستقر در بازل ‫(‬سوییس‫)‬ است‫.‬ تد در انستیتوی هنرهای تجسمی در  آکادمی هنر و طراحی در اف‫.‬ها‫.‬ان‫.‬و تدریس می‌کند‫.‬ وی دانش‌اموخته‌ی دانشگاه کالیفرنیا، دانشگاه ایلینوی در شیکاگو و مدرسه‌ی دیزاین بازل است‫.‬ عمده‌ی فعالیت ‌های تحقیقاتی او شامل طراحی سیستم‌های جستجوگر تصویری می‌شود‫.‬ طراحی تصویر از طریق برنامه‌نویسی گلیچ و خطاهای تصویری بخش اصلی فعالیت‌های آکادمیک وی را شکل می‌دهد‫.‬ tedshandy@gmail.com

استفانی برویِر

متولد ۱۹۸۶، فوق لیسانس تاریخ هنر از دانشگاه هامبولت در برلین است. عنوان پروژه‌ی تحقیقاتی‌اش «عناصر مادی در سطوح بصری ـ نوار به عنوان یک خط عینی در آثار موندریان، نیومان، پوسننسکی» است. او از سال ۲۰۱۴ تا کنون در دانشگاه بازل سوییس به تکمیل پروژه‌ی تز دکترای خود با تمرکز بر نوسان‌نگاری در فیلم‌های تجربی دهه‌ی پنجاه تحت نظارت دکتر پروفسور اوته هول و ایزابل وونش مشغول است‪.‬ نویسنده مقالات گوناگون  و محقق مهمان در مرکز تحقیقاتی تاریخ هنر آلمند مشغول به فعالیت است. stefaniebraeuer@googlemail.com

تکنولوژی دیجیتال و تنوع بیان

میشائیل رنر

> بیشتر

نظرـ ۱

دیزاین برای سلامتی: تجسم مولد برای کاهش اضطراب

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

> بیشتر

نظرـ۲

اینتراکشن بین انسان و کامپیوتر

امین نصر

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

شجاعتِ صراحت یا آیکُنی گمراه‌کننده؛ درباره‌ی بهزاد متبحری

فوآد‭ ‬فراهانی

> بیشتر

طراحی امروزـ ۱

مادیِ غیر مادی؛ مروری بر آثار طراحیِ مشروطِ استودیو مانیکر

پویا احمدی

> بیشتر

طراحی امروز ـ ۲

وُرتکسِ اپلتون؛ زبان ارتباطات دیداری، شنیداری و متنی

مجید عباسی

> بیشتر

روبه‌رو

ما برای مردم طراحی می‌کنیم!؛ رو‌به‌‌رو با لوک دبلیو، مدیر محصول گوگل

امین نصر

> بیشتر

مرجع

با من حرف بزن؛ پائولا آنتونللی و نمایشگاه‌های اینتراکشن در موما

تکین آغداشلو

> بیشتر

آرشیو

نقطه‌ی اصطکاک؛ جستارهایی در تاریخ نوپای یو‌اِکس دیزاین

پگاه احمدی

> بیشتر

گوناگون ـ ۱

شبکه‌های کنش ـ واکنش (تقدیم به مریم میرزاخانی)

روشنک کیقبادی

> بیشتر

در یک نگاه

طبیعت و طراحی محیطی اینتراکشن

مهدی حق‌شناس

> بیشتر