نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۴۰

در یک نگاه

طبیعت و طراحی محیطی اینتراکشن

مهدی حق‌شناس

طراحی اینتراکشن در کمک به ارتباط مؤثر انسان‌ها با جهان پیرامون، امکانی برای تعامل با طبیعت در برخی پروژه‌های محیطِ ساخته‌شده فراهم آورده است. به ‌طوری که فضاهای دیجیتالِ مورد استفاده در بخش داخلی یا بیرونی ساختمان‏ها، شکلی از امتداد طبیعت به داخل زندگی معاصر شوند. جستار حاضر با هدف گسترش مطالعات بصری و شناخت ابعادی از طبیعت و کارکردهای طراحی محیطی اینتراکشن، از دو منظر به این موضوع می‎پردازد.


۱. شباهت بین گونه‌های تعامل انسان با طبیعت و طراحی محیطی اینتراکشن
به‌رغم این واقعیت که آثار محیطی اینتراکتیو، اشیایی مصنوع هستند و تفاوتی اساسی با طبیعت دارند، فناوری دیجیتال با تأثیر بر فرآیند طراحی و سازوکار انتقال آن، شکل بی‌سابقه‌ای از تعامل را رقم زده است. بنابراین بی‌ آنکه بخواهم به تفاوت‌ها بپردازم، مایلم تا برخی شباهت‌های آنها را مطرح کنم:
تعامل با فیزیک‌/‌سازه: برای ادراک طبیعت، دیدن صِرف آن کافی نیست، بلکه بایستی تا حد ممکن از طریق تمامی حواس، تماسی مستقیم با مظاهر آن برقرار کرد. در طراحی اینتراکتیو نیز ــ بر‌خلاف گونه‌های دیگر طراحی ــ مخاطب برای تجربه‌ی اثر به مشارکتی بیش از نگاه ‌کردن یا شنیدن نیاز دارد؛ به‌ طوری که لمس اثر نیز بخش مهمی از فرآیند ارتباط محسوب می‌شود. از یک منظر دیگر، می‌توان از مشابهت تعامل انسان با صورت فیزیکی طبیعت و سازه‌ی طراحی اینتراکتیو سخن گفت. مخاطب در آثار محیطی اینتراکتیو، با اشیایی روبه‌روست که ممکن است بخشی از ارتباط و انتقال پیام، از طریق لمس و پیمایش صفحه‌ی دیجیتالیِ آنها یا نحوه‌ی سازماندهی فیزیکِ این مجموعه در محیط اطراف او حاصل شود...

بیشتر >

مهدی حق‌شناس

متولد ۱۳۶۱، طراح، نویسنده و منتقد در زمینه‌ی ارتباط تصویری و فرهنگ دیداری است. او اغلب بر مطالعات و فعالیت‌های میان‌رشته‌ای تأکید دارد و اساس کارش را ارتباطات بصری، فرهنگ و هنر ایرانی ـ اسلامی تشکیل می‌دهد. مهدی دانش‌آموخته‌ی کارشناسی ارشد ارتباط تصویری از دانشگاه هنر تهران و عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران است. mehdihaghshenas@hotmail.com

تکنولوژی دیجیتال و تنوع بیان

میشائیل رنر

> بیشتر

نظرـ ۱

دیزاین برای سلامتی: تجسم مولد برای کاهش اضطراب

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

> بیشتر

نظرـ۲

اینتراکشن بین انسان و کامپیوتر

امین نصر

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

شجاعتِ صراحت یا آیکُنی گمراه‌کننده؛ درباره‌ی بهزاد متبحری

فوآد‭ ‬فراهانی

> بیشتر

طراحی امروزـ ۱

مادیِ غیر مادی؛ مروری بر آثار طراحیِ مشروطِ استودیو مانیکر

پویا احمدی

> بیشتر

طراحی امروز ـ ۲

وُرتکسِ اپلتون؛ زبان ارتباطات دیداری، شنیداری و متنی

مجید عباسی

> بیشتر

روبه‌رو

ما برای مردم طراحی می‌کنیم!؛ رو‌به‌‌رو با لوک دبلیو، مدیر محصول گوگل

امین نصر

> بیشتر

مرجع

با من حرف بزن؛ پائولا آنتونللی و نمایشگاه‌های اینتراکشن در موما

تکین آغداشلو

> بیشتر

آرشیو

نقطه‌ی اصطکاک؛ جستارهایی در تاریخ نوپای یو‌اِکس دیزاین

پگاه احمدی

> بیشتر

گوناگون ـ ۱

شبکه‌های کنش ـ واکنش (تقدیم به مریم میرزاخانی)

روشنک کیقبادی

> بیشتر

گوناگون ـ ۲

رسانه‌‏ی جدید و جدیدتر

تد دیویس/ استفانی برویِر

> بیشتر