نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۴۳

نظر

آیکونولوژی در عرصه‌ی روش‏شناسی‌های نوین و طراحی گرافیک

ناهید‭ ‬عبدی

قرن بیستم مقارن با دستاوردهای فوق‏‌العاده‏ای در تمامی عرصه‏‌های دانش بشری بود. این دستاوردها به طرز غیر­قابل‌­انکاری زاویه‌­ی دید و نگاه بشر به موضوعات و مسائل را تغییر داد. نتیجه‌­ی آن تغییر پارادایم رایج و انتقال از اثبات­‌گرایی (جزم­‌گرایی)­ به ساخت­‌گرایی بود که با طی دو دوره­‌ی انتقالی مابعد ­اثبات‌­گرایی  و سپس نظریه‌­ی انتقادی صورت پذیرفت. البته پیامد این انتقال بسیار سنگین بود و به بهای دو جنگ سهمگین جهانی تمام شد که نه­‌تنها نتیجه‌­ی منازعات سیاسی و اقتصادی، بلکه حاصل تغییرات اساسی در شیوه‌­ی اندیشیدن بوده است. در هسته‌­ی اصلی تمامی دستاوردها در عرصه‏‌های مختلف علوم، یک نکته‌­ی کلیدی وجود داشت و آن درک این موضوع مهم و اساسی بود که مقولات انسانی، پدیده‏‌هایی چند­ساحتی هستند و با رویکرد کمّیِ رایج، قابل‌­درک و تبیین نیستند؛ به‌­عبارت­‌دیگر این پدیده‏‌ها ویژگی‏‌های کیفی دارند؛ گر‌چه امروزه این اصل، علاوه‌­بر حیطه­‌ی علوم انسانی، به کل روابط هستی نیز تعمیم داده شده است. بیشتر >

ناهید‭ ‬عبدی

پژوهشگر،‭ ‬استاد‭ ‬دانشگاه‭ ‬و‭ ‬آیکونولوژیست،‭ ‬دارای‭ ‬درجه‌ی‭ ‬دکترای‭ ‬پژوهش‭ ‬هنر‭ ‬از‭ ‬دانشگاه‭ ‬هنر‭ ‬است‭. ‬از‭ ‬آثار‭ ‬و‭ ‬تألیفات‭ ‬او‭ ‬می‌توان‭ ‬به‭ ‬کتاب‌های‭ ‬درآمدی‭ ‬بر‭ ‬آیکونولوژی؛‭ ‬نظریه‌ها‭ ‬و‭ ‬کاربردها،‭ ‬یادگارنامه‌ی‭ ‬استاد‭ ‬جواد‭ ‬حمیدی،‭ ‬آشنایی‭ ‬با‭ ‬مکاتب‭ ‬نقاشی‭ ‬و‭ ‬همچنین‭ ‬مقالات‭ ‬متعدد‭ ‬در‭ ‬زمینه‌ی‭ ‬آیکونولوژی‭ ‬و‭ ‬روش‌شناسی‭ ‬تطبیقی‭ ‬اشاره‭ ‬کرد‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬نشریات‭ ‬گوناگون‭ ‬به‌چاپ‭ ‬رسیده‭ ‬است‭. ‬عبدی‭ ‬عضو‭ ‬هیئت‭ ‬علمی‭ ‬پژوهشکده‌ی‭ ‬هنر،‭ ‬عضو‭ ‬گروه‭ ‬هنر‭ ‬تطبیقی‭ ‬و‭ ‬عضو‭ ‬گروه‭ ‬نظریه‭ ‬و‭ ‬نقد‭ ‬فرهنگستان‭ ‬هنر‭ ‬است‭. ‬او‭ ‬از‭ ‬سال‭ ‬۱۳۶۹‭ ‬تا‭ ‬کنون‭ ‬به‭ ‬تدریس‭ ‬در‭ ‬دانشگاه‭ ‬پرداخته‭ ‬و‭ ‬راهنمایی‭ ‬و‭ ‬داوری‭ ‬پایان‌نامه‌های‭ ‬کارشناسی‭ ‬ارشد‭ ‬و‭ ‬دکتری‭ ‬در‭ ‬دانشگاه‌های‭ ‬ایران‭ ‬و‭ ‬لوون‭ ‬بلژیک‭ ‬را‭ ‬بر‌عهده‭ ‬داشته‭ ‬است‭.‬ abdi.nahid@gmail.com

موقعیت‭ ‬جدید‭ ‬حل‭ ‬مسأله

مهدی حق‌شناس

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

مسعود سپهر؛ طراح گرافیک، پژوهشگر، تایپوگرافر و معلم

مصطفی اسدالهی

> بیشتر

پروژه ـ ۱

چپ‌های بهتر از راست! استودیو چپ‌چین

ساعد مشکی

> بیشتر

پروژه ـ ۲

سخت و استوار

سعید فروتن

> بیشتر

طراحی امروز

تقاطع دیزاین، هنر و فناوری درباره‌ی کارهای جان مائِدا

امین نصر

> بیشتر

روبه‌رو ـ ۱

دیزاینِ متعادل؛ رو‌به‌رو با اِروان برولک

مجید عباسی

> بیشتر

رو‌به‌رو ـ ۲

فوق معاصر؛ روبه‌رو با آنجلیکا نولر، مدیر‌«مجموعه‌ی جدید»

یِنس مولر

> بیشتر

مرجع ـ ۱

تندیس‌هایی برای پوشیدن؛ نگاهی به طراحی زیورآلات پرویز تناولی

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر

مرجع ـ ۲

میمو کاستلانو؛ قلمروهای دیزاین

چینزیا فه‌رارا

> بیشتر

گوناگون

شهر، گرافيتى و فرديت، نگاهى به پروژه‌ی منير زرنگار؛ «شما اينجا هستيد»

علیرضا تغابنی

> بیشتر

در یک نگاه

طراحی تحول؛ طراحان در جایگاه اَبَر‌قهرمانان

فوآد‭ ‬فراهانی

> بیشتر