نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۴۳

پروژه ـ ۱

چپ‌های بهتر از راست! استودیو چپ‌چین

ساعد مشکی

چپ در باور ایرانیان بار معنایی منفی دارد و ترکیبات این کلمه نیز حکایت از همین دارد؛ از دنده‌­ی چپ بلند شدن، چشم چپ، کوچه‌­ی علی چپ و مانند آن. حتی تا چند سال پیش دانش‌آموزانی را که چپ‌دست بودند  وادار می­‌کردند که با دست راست بنویسند؛ با این باور که چپ­‌دست بودن امری غیر­طبیعی است و خلاف روال معمول، اما برخلاف همه‌ی این باورهای غلط در سال 1390، استودیو چپ‌چین در روز جهانی چپ‌دست‌‌ها به دست دو نفر چپ‌دست، داوود مرگان و فرید یاحقی، در مشهد شکل گرفت. بعدتر جواد زری‌نیا و عقیل حسینیان (که اکنون از گروه جدا شده است) هم به آنها اضافه شدند. چپ‌چین برآمده از دو اتفاق است؛ نخست پیشرفت‌های فرهنگی و اقتصادی در مشهد در دهه‌ی هشتاد که باعث شد بسیاری از طراحان خراسانی به­‌جای مهاجرت به پایتخت، در مشهد بمانند و فعالیت‌هایشان را به­‌دور از فضای متمرکز تهران با خیالی آسوده‌تر و کم­‌هیاهوتر ادامه دهند. دوم اینکه این گروه، متعلق به نسلی در جهان هستند که دیگر تک‌­­نام‌های بزرگ و اسطوره‌مانند در میانشان دیده نمی‌شود. اگر روزی طراحی گرافیک، بی‌واسطه، نام‌هایی بزرگ را در ذهن‌ها یادآور می­‌شد، امروز دیگر از آن غول‌های پرآوازه خبری نیست و جای آن‌ها را کارهای گروهی، استودیوهای جوان و رشدیافته در دوره‌ی فناوری جدید و فضاهای چند‌رسانه‌ای پر کرده است. نقطه‌ی قوت چپ‌چین‌ هم در همین به‌­روز بودن است. این گروه درکِ درستی از وضعیت امروز دیزاین دارد.  بیشتر >

ساعد مشکی

متولد ۱۳۴۲ و دانش آموخته‌ی‌ طراحی گرافيک از‌ دانشكده‌ هنرهای زيبای دانشگاه‌ تهران‌ است‌. او عضو انجمن‌ بين‌المللی طراحان‌ گرافيک (ای.جی.آی)، عضو انجمن‌ صنفی طراحان‌ گرافيک‌ ايران، مديرمسئول‌ و صاحب‌امتياز نشريه‌ی‌ نشان و مدیر‌مسئول نشر مشکی‌ است‌. مشکی عضو مؤسس گروه رنگ پنجم در سال ۱۳۷۹ است که نمايشگاه‌های متعددی را در داخل‌ و خارج‌ كشور برگزار كرده ‌است. او علاوه بر داوری در دوسالانه‌ها و نمایشگاه‌های گوناگون، جوایز گوناگون داخلی و بین‌المللی را در کارنامه‌ی خود دارد و آثارش در نشریات و کتاب‌های متعدد منتشر شده است. saed@saedmeshki.com

موقعیت‭ ‬جدید‭ ‬حل‭ ‬مسأله

مهدی حق‌شناس

> بیشتر

نظر

آیکونولوژی در عرصه‌ی روش‏‌شناسی‌های نوین و طراحی گرافیک

ناهید‭ ‬عبدی

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

مسعود سپهر؛ طراح گرافیک، پژوهشگر، تایپوگرافر و معلم

مصطفی اسدالهی

> بیشتر

پروژه ـ ۲

سخت و استوار

سعید فروتن

> بیشتر

طراحی امروز

تقاطع دیزاین، هنر و فناوری درباره‌ی کارهای جان مائِدا

امین نصر

> بیشتر

روبه‌رو ـ ۱

دیزاینِ متعادل؛ رو‌به‌رو با اِروان برولک

مجید عباسی

> بیشتر

رو‌به‌رو ـ ۲

فوق معاصر؛ روبه‌رو با آنجلیکا نولر، مدیر‌«مجموعه‌ی جدید»

یِنس مولر

> بیشتر

مرجع ـ ۱

تندیس‌هایی برای پوشیدن؛ نگاهی به طراحی زیورآلات پرویز تناولی

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر

مرجع ـ ۲

میمو کاستلانو؛ قلمروهای دیزاین

چینزیا فه‌رارا

> بیشتر

گوناگون

شهر، گرافيتى و فرديت، نگاهى به پروژه‌ی منير زرنگار؛ «شما اينجا هستيد»

علیرضا تغابنی

> بیشتر

در یک نگاه

طراحی تحول؛ طراحان در جایگاه اَبَر‌قهرمانان

فوآد‭ ‬فراهانی

> بیشتر