نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 45

مرجع

برخی‭ ‬رویکردهای‭ ‬آموزشی‭ ‬در‭ ‬مورد‭ ‬طراحی‭ ‬حروف‭ ‬غیر‌لاتین

فیونا‭ ‬راس

هنگامی‌که‭ ‬از‭ ‬من‭ ‬خواسته‭ ‬شد‭ ‬تا‭ ‬‮«‬رویکرد‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬مورد‭ ‬آموزش،‭ ‬به‌طور‭ ‬خاص‭ ‬درباره‌ی‭ ‬طراحی‭ ‬تایپ‌فیس‭ ‬غیر‌لاتین‭ ‬بنویسم‮»‬،‭ ‬با‭ ‬شگفتی‭ ‬متوجه‭ ‬شدم‭ ‬که‭ ‬حداقل‭ ‬بیست‭ ‬سال‭ ‬است‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬زمینه‭ ‬تدریس‭ ‬می‌کنم‭ ‬که‭ ‬بیشتر‭ ‬در‭ ‬دانشگاه‭ ‬ردینگ،‭ ‬در‭ ‬گروه‭ ‬تایپوگرافی‭ ‬و‭ ‬ارتباطات‭ ‬گرافیکی‭ ‬بوده‭ ‬است‭.‬‭ ‬علاوه‭ ‬بر‭ ‬این،‭ ‬با‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬سابقه‌ی‭ ‬من‭ ‬در‭ ‬مطالعه‌ی‭ ‬زبان‌ها‭ ‬و‭ ‬پس‭ ‬‌از‭ ‬آن،‭ ‬یک‭ ‬دهه‭ ‬تلاش‭ ‬در‭ ‬صنعت‭ ‬در‭ ‬شرکت‭ ‬لاینوتایپ‭ ‬(انگلستان)‭ ‬،‭ ‬متوجه‭ ‬شدم‭ ‬که‭ ‬تجربه‌­ی‭ ‬من‭ ‬معمولاً‭ ‬بسیار‭ ‬متفاوت‭ ‬از‭ ‬دانشجویانی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬دوره‌ی‭ ‬کارشناسی‭ ‬ارشد‭ ‬طراحی‭ ‬تایپ‌فیس،‭ ‬دوره‌ی‭ ‬فشرده‌ی‭ ‬طراحی‭ ‬حروف‭ ‬و‭ ‬دوره‌ی‭ ‬دکترا‭ ‬را‭ ‬می‌گذرانند‭.‬‭ ‬

تشکیل‭ ‬کارگاه‭ ‬برای‭ ‬فرم‌های‭ ‬تایپ‭ ‬غیر‭ ‬‌لاتین
در‭ ‬طول‭ ‬سال‌ها،‭ ‬به‌منظور‭ ‬تقویت‭ ‬یادگیری‭ ‬دانشجویانی‭ ‬که‭ ‬ارتباط‭ ‬ویژه‌ای‭ ‬با‭ ‬طراحی‭ ‬تایپ‌فیس‭ ‬غیر‭ ‬‌لاتین‭ ‬دارند‭ ‬و‭ ‬استمرار‭ ‬طراحی‭ ‬هرچند‭ ‬اندک‭ ‬تایپ‌فیس‌های‭ ‬مناسب،‭ ‬مجموعه‌ای‭ ‬از‭ ‬کارگاه‌های‭ ‬حروف‭ ‬تایپ‭ ‬غیر‌‭ ‬لاتین‭ ‬طراحی‭ ‬و‭ ‬برگزار‭ ‬کرده‌ام‭. ‬محتوا‭ ‬و‭ ‬گستره‌ی‭ ‬روش‌های‭ ‬تدریس‭ ‬به‌کاررفته‭ ‬برای‭ ‬این‭ ‬کارگاه‌ها‭ ‬بسیار‭ ‬متنوع‭ ‬است؛‭ ‬بنابراین،‭ ‬بخش‭ ‬اول‭ ‬این‭ ‬مقاله‭ ‬فقط‭ ‬بر‭ ‬سه‭ ‬مورد‭ ‬از‭ ‬فعالیت‌های‭ ‬خاصی‭ ‬که‭ ‬برای‭ ‬تشویق‭ ‬دانشجویان‭ ‬به‭ ‬طراحی‭ ‬برپایه‌ی‭ ‬پژوهش‭ ‬سازگار‭ ‬با‭ ‬ویژگی‌های‭ ‬خط‭ ‬انجام‭ ‬داده‌ام‭ ‬متمرکز‭ ‬است؛‭ ‬این‭ ‬تلاش‌ها‭ ‬متناسب‭ ‬با‭ ‬مهارت‌های‭ ‬فردی‭ ‬آنان‭ ‬بوده‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬طول‭ ‬دوره‌ی‭ ‬مطالعاتی‭ ‬تقویت‭ ‬می‌شوند‭ ‬و‭ ‬می‌توان‭ ‬آنها‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬سایر‭ ‬کارهای‭ ‬حرفه‌ای‭ ‬در‭ ‬محیط‌های‭ ‬متنوع‭ ‬انتقال‭ ‬داد‭.‬‭ ‬محور‭ ‬اصلی‭ ‬این‭ ‬فعالیت‌ها‭ ‬تحقیقات‭ ‬مبتنی‭ ‬بر‭ ‬مجموعه‌ها‭ ‬هستند‭ ‬و‭ ‬جنبه‌ی‭ ‬اصلی‭ ‬تدریس‭ ‬در‭ ‬گروه‭ ‬تایپوگرافی،‭ ‬با‭ ‬مجموعه‌ای‭ ‬استثنایی‭ ‬از‭ ‬تدریس‭ ‬تحقیق‭ ‬را‭ ‬تشکیل‭ ‬می‌دهند‭. ‬

بیشتر >

فیونا‭ ‬راس

،‭ ‬متخصص‭ ‬طراحی‭ ‬تایپ‌های‭ ‬غیر‭ ‬لاتین‭ ‬و‭ ‬تایپوگرافی،‭ ‬درجه‭ ‬دکتری‭ ‬در‭ ‬کتیبه‌شناسی‭ ‬هندی‭ ‬دارد‭. ‬او‭ ‬در‭ ‬جایگاه‌های‭ ‬مشاور،‭ ‬طراح‭ ‬تایپ،‭ ‬نویسنده‭ ‬و‭ ‬مدرس‭ ‬دانشگاه‭ ‬فعالیت‭ ‬می‌کند‭. ‬کارهای‭ ‬اخیر‭ ‬او‭ ‬در‭ ‬رشته‌ی‭ ‬دیزاین‭ ‬محصول‭ ‬مشارکت‭ ‬با‭ ‬تیم‌هالووِی،‭ ‬جان‭ ‬هادسِن‭ ‬و‭ ‬نیله‌کاش‭ ‬کشیتریمایِم‭ ‬برای‭ ‬سفارش‌دهندگانی‭ ‬چون‭ ‬آنانده‭ ‬بازار‭ ‬پاتریکا،‭ ‬ادوبی،‭ ‬مایکروسافت،‭ ‬مونوتایپ‭ ‬و‭ ‬خبرگزاری‭ ‬دانشگاه‭ ‬هاوارد‭ ‬بوده‌است‭. ‬وی‭ ‬عضو‭ ‬پاره‭ ‬وقت‭ ‬هیئت‌علمی‭ ‬دپارتمان‭ ‬تایپوگرافی‭ ‬و‭ ‬ارتباطات‭ ‬گرافیکی‭ ‬دانشگاه‭ ‬ردینگ‭ ‬انگلستان‭ ‬است‭. ‬ایشان‭ ‬همچنین‭ ‬استاد‭ ‬طراحی‭ ‬تایپ‌های‭ ‬غیرلاتین‭ ‬و‭ ‬گردآورنده‭ ‬دپارتمان‭ ‬مجموعه‌ی‭ ‬تایپ‌های‭ ‬غیرلاتین‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬دانشگاه‭ ‬است‭. ‬

بودن‭ ‬یا‭ ‬نبودن

مجید عباسی

> بیشتر

سامان‌گر، پلیس، یا معلم نادان

پویا احمدی

> بیشتر

یادگیری‭ ‬از ولانس، درباره‌ی‭ ‬آموزش‭ ‬از‭ ‬طریق‭ ‬علایق‭ ‬مشترک

نینا پایم/ کُرین گیزل

> بیشتر

طراحی‭ ‬معاصر‭ ‬ایرانی

هر‭ ‬که‭ ‬صیقل‭ ‬بیش‭ ‬کرد‭ ‬او‭ ‬بیش‭ ‬دید؛ مروری‭ ‬بر‭ ‬طراحی‌های‭ ‬بهمن‭ ‬اسلامی

امیرمهدی مصلحی

> بیشتر

طراحی‭ ‬امروز‭ ‬ـ ‭ ‬۱

در‭ ‬کلا‌س‌هایتان‭ ‬چه‭ ‬تدریس‭ ‬می‌کنید؟

الکس دوژه

> بیشتر

طراحی‭ ‬امروز‭ ‬ـ‭ ‬۲

طراحیِ‭ ‬مشارکتی‭

روژه کلَپ

> بیشتر

رو‌به‌رو

هیچ‭ ‬مرزی‭ ‬وجود‭ ‬ندارد؛ رو‌به‌رو‭ ‬با‭ ‬نویل‭ ‬برادی

میترا شاهسوند

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۱

از‭ ‬هنر‭ ‬تا‭ ‬دیزاین؛‭ ‬درباره‌ی‭ ‬تاریخچه‌ی‭ ‬آموزش‭ ‬طراحی‭ ‬گرافیک‭ ‬در‭ ‬ایران

معراج قنبری

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ‭ ‬۲

ای‭.‬جی‭.‬آی‭ ‬و‭ ‬دانشجویان

سارا اسنایت

> بیشتر

گوناگون

اعتصاب‭ ‬و‭ ‬شورش

کریس لی

> بیشتر