نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 45

گوناگون

اعتصاب‭ ‬و‭ ‬شورش

کریس لی

چند‭ ‬سال‭ ‬پیش‭ ‬تدریس‭ ‬طراحی‭ ‬گرافیک‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬یک‭ ‬دانشگاه‭ ‬ایالتی‭ ‬در‭ ‬روست‭ ‬بِلت،‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬دانشگاه‭ ‬سانی‭ ‬بوفالو‭ ‬آغاز‭ ‬کردم‭. ‬در‭ ‬آن‭ ‬زمان‭ ‬به‭ ‬تفکر‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬مورد‭ ‬پرداختم‭ ‬که‭ ‬چگونه‭ ‬تاریخ‌نگاری‭ ‬آنچه‭ ‬مطالعه‭ ‬می‌کردیم،‭ ‬ایده‌ی‭ ‬دانشجویان‭ ‬از‭ ‬تعریف‭ ‬روش‭ ‬و‭ ‬کار‭ ‬طراحی‭ ‬گرافیک‭ ‬را‭ ‬شکل‭ ‬می‌دهد‭. ‬چه‭ ‬کسی‭ ‬و‭ ‬چه‭ ‬چیزی‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬بخشی‭ ‬از‭ ‬تاریخ‭ ‬طراحی‭ ‬گرافیک‭ ‬به‭ ‬حساب‭ ‬می‌آید‭ ‬و‭ ‬چگونه‭ ‬این‭ ‬تاریخ‭ ‬روی‭ ‬آنچه‭ ‬این‭ ‬دانشجویان‭ ‬به‭ ‬آن‭ ‬بدل‭ ‬خواهند‭ ‬شد‭ ‬اثر‭ ‬می‌گذارد؟
تقریباً‭ ‬در‭ ‬همان‭ ‬زمان،‭ ‬مقاله‌ای‭ ‬در‭ ‬مورد‭ ‬کالج‭ ‬تولستوی‭ (‬کالج‭ ‬اِف‭)‬‭ ‬که‭ ‬یک‭ ‬کالج‭ ‬آنارشیستی‭ ‬بوده‭ ‬و‭ ‬سابقاً‭ ‬در‭ ‬دانشگاه‭ ‬بوفالو‭ ‬قرار‭ ‬داشت،‭ ‬در‭ ‬نیویورکر‭ ‬منتشر‭ ‬شد‭. ‬مأموریت‭ ‬کالج،‭ ‬مطالعه‌ی‭ ‬ظلم‭ ‬و‭ ‬جور‭ ‬موجود‭ ‬در‭ ‬امریکا‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬بر‭ ‬اساس‭ ‬قوانین‭ ‬آنارشیستی‭ ‬اداره‭ ‬می‌شد؛‭ ‬در‭ ‬واقع‭ ‬مدرسه‭ ‬به‭ ‬شکل‭ ‬تعاونی‭ ‬و‭ ‬مشارکتی‭ ‬اداره‭ ‬می‌شد‭ ‬و‭ ‬بدون‭ ‬وجود‭ ‬هیچ‭ ‬سیاست‭ ‬و‭ ‬خط‌‌مشی‭ ‬برای‭ ‬نمره‌دهی،‭ ‬تمام‭ ‬دانش‌آموزان‭ ‬تا‭ ‬زمانی‭ ‬که‭ ‬مدیریت‭ ‬توزیع‭ ‬نمرات‭ ‬بیشتر‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬دستور‭ ‬کار‭ ‬قرار‭ ‬دهد،‭ ‬نمره‌ی‭ ‬الف‭ ‬دریافت‭ ‬می‌کردند‭. ‬سپس،‭ ‬دانش‌آموزان‭ ‬و‭ ‬اعضای‭ ‬هیئت‭ ‬علمی‭ ‬تصمیم‭ ‬گرفتند‭ ‬که‭  ‬نمره‌دهی‭ ‬به‭ ‬جای‭ ‬روال‭ ‬‮«‬بر‭ ‬اساس‭ ‬توانایی‭ ‬هر‭ ‬فرد‮»‬‭ ‬مطابق‭ ‬با‭ ‬‮«‬نیاز‭ ‬هر‭ ‬فرد‮»‬‭ ‬شود‭. بیشتر >

کریس لی

، طراح گرافیک و مدرس در بوفالو و تورنتو است و دانش‌آموخته‌ی کالج هنر و دیزاین انتاریو (تورنتو) و انستیتوی سندبرگ (آمستردام) است. او با مجموعه‌هایی چون مجله‌ی ولروس، شرکت‌های متاهیون و بروس مائو دیزاین، همکاری کرده است و طراح و عضو تحریریه‌ی مجله‌ی سکیپ‌گوت است. تحقیقات او درباره‌ی پیچیدگی‌های طراحی گرافیک به بررسی توانایی‌ها، استانداردها و حقانیت این حرفه کمک کرده است. لی استادیار دانشگاه بوفالو و عضو کمیته‌ی برنامه‌ریزی گالری گندایی و سکوییکی ‌ویل است و اخیرا به همراه علی قدیر به‌عنوان مهمان تحریریه‌ی مجله‌ی سی در ارتباط با طراحی گرافیک فعالیت می‌کند.

بودن‭ ‬یا‭ ‬نبودن

مجید عباسی

> بیشتر

سامان‌گر، پلیس، یا معلم نادان

پویا احمدی

> بیشتر

یادگیری‭ ‬از ولانس، درباره‌ی‭ ‬آموزش‭ ‬از‭ ‬طریق‭ ‬علایق‭ ‬مشترک

نینا پایم/ کُرین گیزل

> بیشتر

طراحی‭ ‬معاصر‭ ‬ایرانی

هر‭ ‬که‭ ‬صیقل‭ ‬بیش‭ ‬کرد‭ ‬او‭ ‬بیش‭ ‬دید؛ مروری‭ ‬بر‭ ‬طراحی‌های‭ ‬بهمن‭ ‬اسلامی

امیرمهدی مصلحی

> بیشتر

طراحی‭ ‬امروز‭ ‬ـ ‭ ‬۱

در‭ ‬کلا‌س‌هایتان‭ ‬چه‭ ‬تدریس‭ ‬می‌کنید؟

الکس دوژه

> بیشتر

طراحی‭ ‬امروز‭ ‬ـ‭ ‬۲

طراحیِ‭ ‬مشارکتی‭

روژه کلَپ

> بیشتر

رو‌به‌رو

هیچ‭ ‬مرزی‭ ‬وجود‭ ‬ندارد؛ رو‌به‌رو‭ ‬با‭ ‬نویل‭ ‬برادی

میترا شاهسوند

> بیشتر

مرجع

برخی‭ ‬رویکردهای‭ ‬آموزشی‭ ‬در‭ ‬مورد‭ ‬طراحی‭ ‬حروف‭ ‬غیر‌لاتین

فیونا‭ ‬راس

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۱

از‭ ‬هنر‭ ‬تا‭ ‬دیزاین؛‭ ‬درباره‌ی‭ ‬تاریخچه‌ی‭ ‬آموزش‭ ‬طراحی‭ ‬گرافیک‭ ‬در‭ ‬ایران

معراج قنبری

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ‭ ‬۲

ای‭.‬جی‭.‬آی‭ ‬و‭ ‬دانشجویان

سارا اسنایت

> بیشتر