نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۴۶و۴۷

طراحی‭ ‬امروز

هنر‭ ‬غیرقابل‌چشم‌پوشیِ‭ ‬طراحی‭ ‬جلد‭ ‬کتاب

سارا اسنایت

جان‭ ‬گری‭ ‬و‭ ‬جیمی‭ ‬کینان‭ ‬دو‭ ‬تن‭ ‬از‭ ‬شناخته‌شده‌ترین‭ ‬طراحان‭ ‬جلد‭ ‬کتاب‭ ‬در‭ ‬بریتانیا‭ ‬هستند‭. ‬آنها‭ ‬سال‌هاست‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬دفتری‭ ‬مشترک‭ ‬فعالیت‭ ‬می‌کنند‭ ‬و‭ ‬معمولاً‭ ‬از‭ ‬اين‭ ‬دو‭ ‬طراح‭ ‬دعوت‭ ‬می‌شود‭ ‬تا‭ ‬به‭ ‬‌صورت‭ ‬مشترک‭ ‬سخنرانی‭ ‬کنند،‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬سخنرانی‌‭‌‬های‭ ‬آنها‭ ‬با‭ ‬عنوان‭ ‬‮«‬20‭ ‬تئوری‭ ‬غیرقابل‌انکار‭ ‬در‭ ‬طراحی‭ ‬جلد‭ ‬کتاب‮»‬‭ ‬همواره‭ ‬موجب‭ ‬خنده‌ی‭ ‬شدید‭ ‬حضار‭ ‬می‭‌‬‌شود‭. ‬همچنین‭ ‬مسابقه‌‭‌‬ای‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬‮«‬آکادمی‭ ‬طراحی‭ ‬جلد‭ ‬کتاب‭ ‬بریتانیا‮»‬‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬‌صورت‭ ‬سالانه‭ ‬در‭ ‬ماه‭ ‬آوریل‭ ‬برگزار‭ ‬می‌‭‌‬کنند‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬کار‭ ‬طراحان‭ ‬کتاب‭ ‬به‭ ‬نمایش‭ ‬گذاشته‭ ‬می‌‭‬شود‭ ‬و‭ ‬گروه‭ ‬محلی‭ ‬و‭ ‬محدودی‭ ‬از‭ ‬طراحان‭ ‬کتاب‭ ‬گرد‭ ‬هم‭ ‬می‌آیند‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬جشن‭ ‬و‭ ‬شادی‭ ‬می‌‭‌‬پردازند‭.‬ آنها‭ ‬اغلب‭ ‬به‌طعنه‭ ‬می‌‌گویند‭ ‬که‭ ‬طراحی‭ ‬جلد‭ ‬کتاب‭ ‬تنها‭ ‬‮«‬جابه‭-‬‌جا‭ ‬کردن‭ ‬کلمات‮»‬‭ ‬روی‭ ‬صفحه‭ ‬است‭. ‬هم‭ ‬گری‭ ‬و‭ ‬هم‭ ‬کینان‭ ‬جلد‭ ‬کتاب‌‭‌‬های‭ ‬ادبیات‭ ‬داستانی ‭)‬و‭ ‬غیرداستانی)‭ ‬معاصر‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬تکنیک‭‌‬‌هایی‭ ‬مانند‭ ‬تصویرسازی،‭ ‬کلاژ،‭ ‬تایپوگرافی‭ ‬و‭ ‬دست‌نوشته‭ ‬طراحی‭ ‬کردند‭. بیشتر >

سارا اسنایت

، نویسنده‌، ویراستار و مشاور دیزاین کانادایی است که در لندن زندگی می‌کند. او با بسیاری از شرکت‌ها، سازمان‌های و مؤسسات بزرگ مانند مجله‌ی آی، نشریه‌ی پالپ و بخش مطالعاتی و تاریخیِ دپارتمان ارتباطات در کالج سلطنتی هنر در لندن به‌عنوان کمک‌ویراستار فعالیت می‌کند و ویراستارِ مشاور اتحادیه‌ی بین‌المللی طراحی گرافیک (ای.‌جی.‌آی) نیز بوده است. تاکنون مقالات گوناگونی از اسنایت، در مجلات تخصصی مانند کریتیو ریویو، جیم کلاس، پروجتو گرافیکو، دیزاین ایندیبا، دیزاین ۳۶۰ و … به‌چاپ رسیده است.

یادداشت

و‭ ‬آن‭ ‬چه‭ ‬خود‭ ‬داشت

علیرضا مصطفی‌زاده ابراهیمی

> بیشتر

نظر‭ ‬ـ ‭ ‬۱

پنج‭ ‬شکل‭ ‬اصلی‭ ‬دیزاین‭ ‬در‭ ‬داستا‌ن‌گویی

محمدحسن‭ ‬شهسواری

> بیشتر

نظر‭ ‬ـ ۲

شکلِ‭ ‬خیال؛ مکالمه‌ی‭ ‬تصویر‭ ‬و‭ ‬تصوّر

یوریک‭ ‬کریم‌مسیحی

> بیشتر

نظر‭ ‬ـ ‭ ‬۳

درون‭ ‬یک‭ ‬شعر

روشنک کیقبادی

> بیشتر

پروژه

کتاب‭ ‬به‭ ‬مثابه‭ ‬بوم‭ ‬خام

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر

رو‌به‌رو‭ ‬ـ ‭ ‬۱

وعده‌های‭ ‬عمل‭ ‬نشده؛ روبه‌رو‭ ‬با‭ ‬جنیفر‭ ‬استرلینگ

مجید عباسی

> بیشتر

رو‌به‭ ‬رو‭ ‬ـ‭ ‬۲

ادبیات،‭ ‬اجرا‭ ‬و‭ ‬دیزاین؛‭ ‬روبه‌رو‭ ‬با‭ ‬وارن‭ ‬لهرر

استیون هلر

> بیشتر

مرجع‭ ‬ـ ‭ ‬۱

غنای‭ ‬بصری‭ ‬در‭ ‬آثار‭ ‬آپولینر

وانینا پینتر

> بیشتر

مرجع‭ ‬ـ ‭ ‬۲

کریستین‭ ‬خروکسین‭:‬ استاد‭ ‬طراحی‭ ‬مجموعه‭ ‬‭‬کتاب‭‌‬‌ها

یِنس مولر

> بیشتر

مرجع‭ ‬ـ ‭ ‬۳

در‭ ‬میان‭ ‬رشته‌های‭ ‬گوناگون‭:‬ ادبیات‭ ‬و‭ ‬طراحی‭ ‬گرافیک

آیشه‌گُل ‌ایزر

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۱

کتابِ‭ ‬کتاب‌ها؛ سرنوشت‌‭‬ها‭ ‬و‭ ‬جنبه‭‬‌های‭ ‬مختلف‭ ‬آرت‭ ‬بوک

اُولگا سِوِرینا

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۲

آتش‌بازی‌های‭ ‬کلامی‭ ‬ـ‭ ‬دیداری‭ ‬یا‭ ‬پیامی‭ ‬زیبایی‌شناسانه؟ نگاهی‭ ‬به‭ ‬شعر‭ ‬کانکریت

فوآد‭ ‬فراهانی

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۳

مشق‭ ‬روز؛ در‭ ‬فضیلت‭ ‬نگریستن

یوریک‭ ‬کریم‌مسیحی

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۴

شعر‭ ‬بر‭ ‬باطله

آریا کسایی

> بیشتر

گوناگون

حروف «حقیقی‮»‬

بُرنا‭ ‬ایزدپناه

> بیشتر

گالری

خانه‌ام‭ ‬ابری‭ ‬است؛ طراحی‌های‭ ‬فرشید‭ ‬مثقالی‭ ‬برای‭ ‬شعرهای‭ ‬نیما‭ ‬یوشیج

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر