نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۴۶و۴۷

مرجع‭ ‬ـ ‭ ‬۱

غنای‭ ‬بصری‭ ‬در‭ ‬آثار‭ ‬آپولینر

وانینا پینتر

گیوم‭ ‬آپولینر،‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬بزرگترین‭ ‬شاعران‭ ‬نخستین‭ ‬دهه‌ی‭ ‬قرن‭ ‬بیستم‭ ‬میلادی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬همانند‭ ‬قلبی‭ ‬سوزان‭ ‬در‭ ‬مرکز‭ ‬اروپاست؛‭ ‬‮«‬سوزان‮»‬‭ ‬عنوانی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬او‭ ‬در‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬شعرهایش‭ ‬استفاده‭ ‬کرده‭ ‬است،‭ ‬و‭ ‬اشاره‭ ‬به‭ ‬روابط‭ ‬رمانتیک‭ ‬وی‭ ‬در‭ ‬ساختار‭ ‬کارهایش‭ ‬می‌‭‌‬کند‭ ‬که‭ ‬بر‭ ‬بسیاری‭ ‬از‭ ‬شعرهایش‭ ‬تأثیر‭ ‬گذاشت‭. ‬حاصل‭ ‬عشق‭ ‬اولش‭ ‬شعری‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬‮«‬آواز‭ ‬فرد‭ ‬منفور»‬‭ (‬1909‭) ‬بود‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬آثار‭ ‬کلاسیک‭ ‬ادبیات‭ ‬فرانسه‭ ‬تبدیل‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬پایان‭ ‬رابطه‌ی‭ ‬عاطفی‌‌اش‭ ‬با‭ ‬هنرمندی‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬مری‭ ‬لارنسین‭ ‬در‭ ‬شعر‭ ‬پل‭ ‬میرابو ‭ (‬1913‭) ‬منعکس‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬حاصل‭ ‬روابط‭ ‬بسیار‭ ‬عاشقانه‌‌اش‭ ‬با‭ ‬لو ‬در‭ ‬ابتدای‭ ‬جنگ‭ ‬را‭ ‬می‌‭‌‬توان‭ ‬در‭ ‬نامه‭‌‬‌های‭ ‬پرشور‭ ‬این‭ ‬دو‭ ‬مشاهده‭ ‬کرد‭ (‬نامه‌‭‌‬هایی‭ ‬که‭ ‬میان‭ ‬این‭ ‬دو‭ ‬عاشق‭ ‬از‭ ‬دسامبر‭ ‬1914‭ ‬تا‭ ‬مارس‭ ‬1915‭ ‬رد‭ ‬و‭ ‬بدل‭ ‬شد‭.‬پس‭ ‬از‭ ‬مادلن،‭ ‬منبع‭ ‬الهام‭ ‬آخرین‭ ‬شعرهایش‭ ‬ژاکلین ‬بود‭.) ‬آثارش‭ ‬مملو‭ ‬از‭ ‬اروتیسیزم‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬مسئله‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬دلایلی‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬نمایشنامه‌ی‭ ‬‮«‬سینه‌های‭ ‬تیزریاس»‬‭ (‬1917‭) ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬نوعی‭ ‬نمایش‭ ‬سورئال،‭ ‬مورد‭ ‬توجه‭ ‬آندره‭ ‬برتون‭ ‬جوان‭ ‬قرار‭ ‬گرفت‭. بیشتر >

وانینا پینتر

مدرس تاریخ و مطالعات نقادانه‌ی طراحی گرافیک در مدرسه‌ی هنر و دیزاین لوهاروه است. او به‌عنوان عضو برنامه‌ریز و نمایشگاه‌گردان فستیوال سالانه‌ی «فصل گرافیک» فعالیت می‌کند. او با همکاری اِتین هروه برگزاری و ارائه‌ی نمایشگاه‌های متعددی را به‌عهده داشته‌ است. وانینا عضو تحریریه‌ی مجله‌ی «اتپ» چاپ پاریس بوده است. او نویسنده‌ی مقالات گوناگونی در ارتباط با طراحی گرافیک معاصر از جمله: «لودویک بالان: معماری سیاه و سفید»، چهره‌ی «دوروی لورن فتی» برای مجله‌ی اتپ، «بارنبروک» برای گالری آناتوم، «از میان گرید» درباره‌ی فردریک تشنر برای انتشارات فرانسیس‌کوپولیس و مقالاتی در نشریه‌ی آنلاین فرانسوی «تومبولو» است. وانینا پینتر مشاور بین‌‌المللی تحریریه‌ی مجله‌ی نشان است. vanina.pinter@free.fr

یادداشت

و‭ ‬آن‭ ‬چه‭ ‬خود‭ ‬داشت

علیرضا مصطفی‌زاده ابراهیمی

> بیشتر

نظر‭ ‬ـ ‭ ‬۱

پنج‭ ‬شکل‭ ‬اصلی‭ ‬دیزاین‭ ‬در‭ ‬داستا‌ن‌گویی

محمدحسن‭ ‬شهسواری

> بیشتر

نظر‭ ‬ـ ۲

شکلِ‭ ‬خیال؛ مکالمه‌ی‭ ‬تصویر‭ ‬و‭ ‬تصوّر

یوریک‭ ‬کریم‌مسیحی

> بیشتر

نظر‭ ‬ـ ‭ ‬۳

درون‭ ‬یک‭ ‬شعر

روشنک کیقبادی

> بیشتر

پروژه

کتاب‭ ‬به‭ ‬مثابه‭ ‬بوم‭ ‬خام

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر

طراحی‭ ‬امروز

هنر‭ ‬غیرقابل‌چشم‌پوشیِ‭ ‬طراحی‭ ‬جلد‭ ‬کتاب

سارا اسنایت

> بیشتر

رو‌به‌رو‭ ‬ـ ‭ ‬۱

وعده‌های‭ ‬عمل‭ ‬نشده؛ روبه‌رو‭ ‬با‭ ‬جنیفر‭ ‬استرلینگ

مجید عباسی

> بیشتر

رو‌به‭ ‬رو‭ ‬ـ‭ ‬۲

ادبیات،‭ ‬اجرا‭ ‬و‭ ‬دیزاین؛‭ ‬روبه‌رو‭ ‬با‭ ‬وارن‭ ‬لهرر

استیون هلر

> بیشتر

مرجع‭ ‬ـ ‭ ‬۲

کریستین‭ ‬خروکسین‭:‬ استاد‭ ‬طراحی‭ ‬مجموعه‭ ‬‭‬کتاب‭‌‬‌ها

یِنس مولر

> بیشتر

مرجع‭ ‬ـ ‭ ‬۳

در‭ ‬میان‭ ‬رشته‌های‭ ‬گوناگون‭:‬ ادبیات‭ ‬و‭ ‬طراحی‭ ‬گرافیک

آیشه‌گُل ‌ایزر

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۱

کتابِ‭ ‬کتاب‌ها؛ سرنوشت‌‭‬ها‭ ‬و‭ ‬جنبه‭‬‌های‭ ‬مختلف‭ ‬آرت‭ ‬بوک

اُولگا سِوِرینا

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۲

آتش‌بازی‌های‭ ‬کلامی‭ ‬ـ‭ ‬دیداری‭ ‬یا‭ ‬پیامی‭ ‬زیبایی‌شناسانه؟ نگاهی‭ ‬به‭ ‬شعر‭ ‬کانکریت

فوآد‭ ‬فراهانی

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۳

مشق‭ ‬روز؛ در‭ ‬فضیلت‭ ‬نگریستن

یوریک‭ ‬کریم‌مسیحی

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۴

شعر‭ ‬بر‭ ‬باطله

آریا کسایی

> بیشتر

گوناگون

حروف «حقیقی‮»‬

بُرنا‭ ‬ایزدپناه

> بیشتر

گالری

خانه‌ام‭ ‬ابری‭ ‬است؛ طراحی‌های‭ ‬فرشید‭ ‬مثقالی‭ ‬برای‭ ‬شعرهای‭ ‬نیما‭ ‬یوشیج

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر