نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۴۶و۴۷

مرجع‭ ‬ـ ‭ ‬۲

کریستین‭ ‬خروکسین‭:‬ استاد‭ ‬طراحی‭ ‬مجموعه‭ ‬‭‬کتاب‭‌‬‌ها

یِنس مولر

از‭ ‬ابتدای‭ ‬قرن‭ ‬بیستم‭ ‬در‭ ‬بسیاری‭ ‬از‭ ‬کشورها،‭ ‬کتاب‭ ‬به‭ ‬زندگی‭ ‬طبقه‌ی‭ ‬متوسط‭ ‬و‭ ‬کارگر‭ ‬وارد‭ ‬و‭ ‬رفته‌رفته‭ ‬به‭ ‬آینه‌ی‭ ‬جامعه‭ ‬تبدیل‭ ‬شد‭. ‬بالاخره،‭ ‬موضوعات‭ ‬و‭ ‬علایق‭ ‬مردم‭ ‬سر‭ ‬از‭ ‬کتاب‌‌های‭ ‬داستانی‭ ‬و‭ ‬غیرداستانی‭ ‬درآورد؛‭ ‬از‭ ‬قراردادهای‭ ‬عملی‭ ‬و‭ ‬پیچیده‭ ‬گرفته‭ ‬تا‭ ‬سرگرمی‭‌‬‌های‭ ‬معمول‭. ‬به‭ ‬غیر‭ ‬از‭ ‬ویژگی‭‌‬‌های‭ ‬بصری‭ ‬آن‭ ‬دوره‭ ‬که‭ ‬تأثیری‭ ‬غیرقابل‌انکار‭ ‬بر‭ ‬طراحی‭ ‬گرافیک‭ ‬آن‭ ‬دارند،‭ ‬هر‭ ‬بخش‭ ‬از‭ ‬بازار‭ ‬کتاب،‭ ‬قوانینی‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬تایپوگرافی،‭ ‬زبان‭ ‬بصری‭ ‬و‭ ‬رنگ‭ ‬وضع‭ ‬کرد‭. ‬در‭ ‬زمینه‌ی‭ ‬کتاب‌های‭ ‬سیاسی،‭ ‬قوانین‭ ‬بصری‭ ‬جهت‭‌‬‌گیری‭ ‬سیاسی‭ ‬مربوطه‭ ‬نیز‭ ‬تأثیر‭ ‬به‌سزایی‭ ‬بر‭ ‬زیبایی‌شناسی‭ ‬کتاب‭ ‬داشت‭.

از‭ ‬پایان‭ ‬دهه‌ی‭ ‬1960،‭ ‬جنبش‭ ‬چپ‌گرای‭ ‬قدرتمندی‭ ‬در‭ ‬اروپای‭ ‬مرکزی‭ ‬پدیدار‭ ‬شد‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬اعتراضات‭ ‬دانشجویی‭ ‬1968‭ ‬نمود‭ ‬پیدا‭ ‬کرد‭. ‬نسل‭ ‬جوان‭ ‬خواستار‭ ‬ارزش‭‬‌های‭ ‬لیبرال‭ ‬و‭ ‬صراحت‭ ‬جدیدی‭ ‬در‭ ‬موضوعات‭ ‬اجتماعی‭ ‬مختلف‭ ‬بود‭. ‬این‭ ‬جنبش‭ ‬جدید‭ ‬در‭ ‬پوسترهای‭ ‬اعتراضی‭ ‬کارگاه‭ ‬طراحی‭ ‬دانشجویی‭ ‬در‭ ‬پاریس‭ ‬موسوم‭ ‬به‭ ‬‮«‬کارگاه‭ ‬مردمی‮»‬‭ ‬به‭ ‬زبان‭ ‬بصری‭ ‬موجزی‭ ‬دست‭ ‬یافت؛‭ ‬پوسترها‭ ‬و‭ ‬اعلامیههایی‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬طریق‭ ‬حروفچینی‭ ‬دستی‭ ‬و‭ ‬کارهای‭ ‬جذاب‭ ‬ـ‭ ‬که‭ ‬بیشتر‭ ‬به‭ ‬رنگ‭ ‬قرمز‭ ‬بودند‭ ‬ـ‭ ‬به‭ ‬سرعت‭ ‬و‭ ‬بدون‭ ‬بهره‌‬مندی‭ ‬از‭ ‬دانش‭ ‬فنی‭ ‬و‭ ‬تخصصی‭ ‬طراحی‭ ‬شدند‭. ‬این‭ ‬فرایند‭ ‬راهکارهایی‭ ‬را‭ ‬فراهم‭ ‬آورد‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬روند‭ ‬رایج‭ ‬طراحی‭ ‬پوسترهای‭ ‬تبلیغاتیِ‭ ‬بدون‭ ‬نقص‭ ‬آن‭ ‬زمان‭ ‬در‭ ‬تضاد‭ ‬بود‭. ‬کتاب‭‬‌هایی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬بستر‭ ‬این‭ ‬جنبش‭ ‬منتشر‭ ‬می‭‬‌شدند،‭ ‬نیز‭ ‬سبک‭ ‬مشابه‭ ‬و‭ ‬ظاهری‭ ‬متمایز‭ ‬داشتند‭ ‬که‭ ‬این‭ ‬امر‭ ‬حاصل‭ ‬روش‭ ‬طراحی‭ ‬غیرحرفه‌‭-‬ای‭ ‬آن‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬شامل‭ ‬چندین‭ ‬نوشته‭ ‬از‭ ‬صفحات‭ ‬ماشین‌تحریرشده،‭ ‬به‭ ‬همراه‭ ‬عنوان‭-‬‌هایی‭ ‬دست‌نویس‭ ‬و‭ ‬بریده‭‬‌هایی‭ ‬از‭ ‬عکس‌های‭ ‬روزنامه‬‌ها‭ ‬بود‭.

بیشتر >

یِنس مولر

زاده‌ی سال ۱۹۸۲ در کوبلِنز (آلمان)، کارآموزی خود را در آژانس تبلیغاتی و چاپخانه گذراند. او دانش‌آموخته‌ی کارشناسی ارشد در طراحی گرافیک از دانشگاه علوم کاربردی دوسلدرف است. مولر از سال ۲۰۰۷ به طراحی تمبرهای پستی وزارت دارایی آلمان مشغول است. او پایه‌گذار استودیو دیزاین «مولرـ ویلاند» بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ است و همزمان ویراستاری و گردآوری مجموعه‌ی کتاب‌های «آ۵» درباره‌ی تاریخ طراحی گرافیک به‌عهده داشته است. مولر و کارن ویلاند برنده‌ی رقابت بین‌المللی «هفته‌ی قایقرانی» ۲۰۰۹ هستند. او همچنین برنده‌ی جوایز دیزاین متعدد ملی و بین‌المللی، نویسنده‌ی مقالات و کتاب‌های متعدد درباره ی تاریخ طراحی گرافیک است و از سال ۲۰۱۲ مدیر خلاقیت استودیو دیزاین ’اُپتیک‘ در دوسلدرف به‌عهده دارد jens@optik-studios.de

یادداشت

و‭ ‬آن‭ ‬چه‭ ‬خود‭ ‬داشت

علیرضا مصطفی‌زاده ابراهیمی

> بیشتر

نظر‭ ‬ـ ‭ ‬۱

پنج‭ ‬شکل‭ ‬اصلی‭ ‬دیزاین‭ ‬در‭ ‬داستا‌ن‌گویی

محمدحسن‭ ‬شهسواری

> بیشتر

نظر‭ ‬ـ ۲

شکلِ‭ ‬خیال؛ مکالمه‌ی‭ ‬تصویر‭ ‬و‭ ‬تصوّر

یوریک‭ ‬کریم‌مسیحی

> بیشتر

نظر‭ ‬ـ ‭ ‬۳

درون‭ ‬یک‭ ‬شعر

روشنک کیقبادی

> بیشتر

پروژه

کتاب‭ ‬به‭ ‬مثابه‭ ‬بوم‭ ‬خام

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر

طراحی‭ ‬امروز

هنر‭ ‬غیرقابل‌چشم‌پوشیِ‭ ‬طراحی‭ ‬جلد‭ ‬کتاب

سارا اسنایت

> بیشتر

رو‌به‌رو‭ ‬ـ ‭ ‬۱

وعده‌های‭ ‬عمل‭ ‬نشده؛ روبه‌رو‭ ‬با‭ ‬جنیفر‭ ‬استرلینگ

مجید عباسی

> بیشتر

رو‌به‭ ‬رو‭ ‬ـ‭ ‬۲

ادبیات،‭ ‬اجرا‭ ‬و‭ ‬دیزاین؛‭ ‬روبه‌رو‭ ‬با‭ ‬وارن‭ ‬لهرر

استیون هلر

> بیشتر

مرجع‭ ‬ـ ‭ ‬۱

غنای‭ ‬بصری‭ ‬در‭ ‬آثار‭ ‬آپولینر

وانینا پینتر

> بیشتر

مرجع‭ ‬ـ ‭ ‬۳

در‭ ‬میان‭ ‬رشته‌های‭ ‬گوناگون‭:‬ ادبیات‭ ‬و‭ ‬طراحی‭ ‬گرافیک

آیشه‌گُل ‌ایزر

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۱

کتابِ‭ ‬کتاب‌ها؛ سرنوشت‌‭‬ها‭ ‬و‭ ‬جنبه‭‬‌های‭ ‬مختلف‭ ‬آرت‭ ‬بوک

اُولگا سِوِرینا

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۲

آتش‌بازی‌های‭ ‬کلامی‭ ‬ـ‭ ‬دیداری‭ ‬یا‭ ‬پیامی‭ ‬زیبایی‌شناسانه؟ نگاهی‭ ‬به‭ ‬شعر‭ ‬کانکریت

فوآد‭ ‬فراهانی

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۳

مشق‭ ‬روز؛ در‭ ‬فضیلت‭ ‬نگریستن

یوریک‭ ‬کریم‌مسیحی

> بیشتر

آرشیو‭ ‬ـ ‭ ‬۴

شعر‭ ‬بر‭ ‬باطله

آریا کسایی

> بیشتر

گوناگون

حروف «حقیقی‮»‬

بُرنا‭ ‬ایزدپناه

> بیشتر

گالری

خانه‌ام‭ ‬ابری‭ ‬است؛ طراحی‌های‭ ‬فرشید‭ ‬مثقالی‭ ‬برای‭ ‬شعرهای‭ ‬نیما‭ ‬یوشیج

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر