نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 31

تابستان 1393

ویژه‌‌ی طراحی پوستر

با مطالبی از مانو آن، پگاه احمدی، پویا احمدی، محمد ایزدی، علی بختیاری، پیر برنار، اشتفان بوندی، فردریک تشنر،  فنگ چن، اشتفان زاگمایستر، اُلگا سورینا، مجید عباسی، مجید کاشانی، مانوئل کرپس، آریا کسایی، اُووه لوش، شین ماتسوناگا، الهاندرو ماگایانس، پیوتر موتیکا،  یِنس مولر، استیون هلر، جیان‌پینگ هه، فونس هیکمان

دوران سپری‌شده

مجید عباسی

بدون تردید برای بسیاری از طراحان گرافیک، صاحبان گالری‌‌ها و مدارس هنری، موزه‌ها و مؤسسه‌های فرهنگی، «پوستر» همچنان مهم‌ترین قالب برای ارائه‌ی تفکر هنری و حرفه‌ای در طراحی گرافیک و ارتباطات بصری به‌شمار می‌آید.  پوستر از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین شکل‌های ارتباط بصری خیابانی و عمومی است. تاریخ پوسترهای نوشتاری به چندین قرن پیش برمی‌گردد، اما پوستری که امروزه از آن به‌عنوان وسیله‌ی ارتباط بصری نام می‌بریم، به قرن‌های ۱۸ و ۱۹ برمی‌گردد. در این دوران پوسترها چاپ و تکثیر می‌شدند و در شمارگان انبوه بود که معنا پیدا می‌کردند. مصورسازی پوستر همراه با پیدایش لیتوگرافی، جای پوسترهای... > بیشتر

نظر

پوستر معاصر و آینده‌ی آن؛ دیدگاه‌های طراحان گرافیک

طراحان گرافیک معاصر

پوستر زبانی جهانی است؛ برای این که بخش مهمی از تاریخ ارتباطات بصری انسان معاصر است. چون قابل درک برای همه است و پیامی را در قالبی مشخص منتقل می‌کند. پوسترها فقط کاغذهای عمودی و افقی نیستند که بر دیوارها نصب شوند، بلکه انعکاسی هوشمندانه از زندگی انسان‌ها در هر دوره هستند. پوسترها همچنان درخشنده و تأثیرگذار هستند!  پوستر یکی از مهم‌ترین رسانه‌ها و اصلی‌ترین وسیله‌ی ارتباطات بصری برای انتقال پیام به مخاطبین خود به شمار می‌آید. جهان امروز اشکال نوین‌تری را برای ارتباطات بصری عرضه کرده است و سفارش دهندگان، دیگر پوستر را به عنوان تنها وسیله‌ی ارتباطات بصری نمی‌شناسند... > بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

گذشته حتا هنوز نگذشته است؛ مروری بر آثار طراحی گرافیک ایمان راد

محمد ایزدی

وقتی در طول زمان حرکت ‌می‌کنیم، باوجود تصوری که از گذشت زمان داریم، هر لحظه از زمان تاریخی ارزشی را برای خود ثبت می‌کند که منحصربه‌فرد است؛ به همین دلیل نوستالژی یا حسرت برخی زمان‌های گذشته و ترجیح آن‌ها به زمان حال وجود دارد. در قرن نوزدهم اروپا و پیش از آن در قرن هجدهم یعنی دو سه قرن پس از نوزایی و تجدد، تصوری در اروپا به‌وجود آمد که یونان و برخی تمدن‌های گذشته بارورتر و شکوفاتر بودند. اوج این تفکر در نئوکلاسیسیسم آلمان، در نظریه‌ی هنر وینکلمان و در فلسفه‌ی نیچه بود که از بازگشت ابدی و زوال تاریخ گفتند. بعدتر هایدگر در «سرچشمه‌ی اثر هنری» از زوال هنر مدرن گفت؛ آن‌چه که... > بیشتر

پروژه

پوسترهای جیبی: پوستررو و پرشیانیسمو

پیوتر موتیکا

زندگی در هیاهوی شهری همواره در حرکت است. بنابراین زمان بسیار کمی برای جلب توجه مردم وجود دارد و پیام در میان این جمعیت باید برجسته باشد تا در خاطر مردم بماند. یک پوستر خوب دارای چنین قابلیتی است. اما به همان اندازه مهم است که اطلاعات توسط مردم در زمان کوتاهی دریافت شود. هیچ کس نمی‌خواهد ساعت‌ها وقت صرف کند تا بفهمد در شهر چه رُخ می‌دهد! جست‌وجو در میان اطلاعات بی‌پایان مربوط به موضوع‌ها، نظریه‌ها و میزان اهمیت‌ آنها اگر نمی‌خواهید این کارها را انجام بدهید بنابراین پوستررو به دردتان می‌خورد، ساده و بدون حاشیه؛ درست مثل یک پوستر. پوستر و تلفن‌های همراه هوشمند... > بیشتر

طراحی امروز

پُست پوستر

پویا احمدی

طراحی پوستر معاصر، به‌خصوص در دهه‌ی اخیر، دستخوش تغییرات متعددی شده است. با ظهور «نشر رومیزی» در دهه‌ی نود میلادی و رواج گسترده‌ی فنون دیجیتال و دموکراتیزه شدن آن در حیطه‌ی طراحی گرافیک، ابزار تولید آثار گرافیکی بیشتر از پیش در دسترس عموم قرار گرفته است. از طرف دیگر دسترسی نامحدود و لحظه‌ای به اطلاعات از طریق اینترنت ماهیت و اصل وجودی بسیاری از آثار چاپی از جمله پوستر را دچار دگرگونی کرده است. به این معنی که پوستر در جامعه‌ی معاصر به سختی نقش یک ابزار اطلاع‌رسانی را بازی می‌کند؛ بلکه رسانه‌های جمعی بار این مسئولیت را به راحتی، با‌ سرعت و گستردگی بیشتر... > بیشتر

روبه‌رو

کار با استعاره‌ها؛ روبه‌رو با آندره‌ی لوگوین

اُلگا سورینا

بعد از این که نتوانستم در مهد کودک با قیچی دایره‌ای از یک تکه‌ی کاغذ را ببرم، معلم من با قاطعیت گفت: لوگوین! تو هرگز هنرمند نخواهی شد!… حالا من به دانشجویانم می‌گویم: مهم نیست چقدر خوب می‌توانید دایره‌ای از یک تکه‌ی کاغذ را ببرید، مهم‌ درک درست از کل مفهوم آن کار است. آندره‌ی لوگوین طراح گرافیک، استاد آکادمی طراحی گرافیک و عضو اتحادیه‌ی بین‌المللی طراحان گرافیک (ای.‌جی.آی) است. او برنده‌ی بیش از سی جایزه‌ی داخلی و بین‌المللی در زمینه‌ی تبلیغات، مسابقات گوناگون طراحی و نیز جایزه‌ی ملی در روسیه است. لوگوین طراحی است که علاقه به تجارب جدید در رابطه با درک عمومی دارد. پوسترهای او... > بیشتر

مرجع

تصویرهای به‌یاد ماندنی؛ طراحی‌های پوستر گونتر رامبو

یِنس مولر

 اگر نگاهی به تاریخ پوستر آلمان بیاندازید، دیر یا زود نام گونتر رامبو توجه شما را جلب خواهد کرد. نام او از دهه‌ی شصت همیشه بر سر زبان‌ها بوده و تداعی‌کننده‌ی شگفتی، خلاقیت و نوآوری است. همیشه تعدادی از کارهای طراحان پوستر مشهور از مابقی متمایز شده و در زمره‌ی کارهای کلاسیک قرار می‌گیرند و به‌طور مرتب به‌نمایش گذاشته می‌شوند. مسلماً  گونتر رامبو نیز چنین پوسترهای منحصر به‌فردی دارد. وقتی سعی می‌کنید به طیف کامل کارهای او دسترسی پیدا کنید، که خیلی ساده هم نیست، موضوع بسیار هیجان‌انگیز می‌شود، چون این مرد در پنجاه‌ سال گذشته بیش از ۳۰۰۰ پوستر طراحی کرده است. اجازه دهید نگاهی نزدیک‌تر... > بیشتر

آرشیو

آشور بانیپال بابلا در پانزده پرده، یک پیش‌درآمد و یک موخره

آریا کسایی

پیش‌درآمد: آشور در سال ۱۳۲۳ در تهران متولد شد در مکتب کالوینیستی کلیسای مشایخی آشوری تهران پرورش یافت. در دانشگاه آمریکایی بیروت در رشته‌ی فلسفه و علوم دینی و در مدرسه‌ی الهیات خاور نزدیک لبنان در رشته‌ی الهیات تحصیل کرد. اولین تجربیاتش را در تئاتر در کارگاه‌های تجربی بیروت انجام داد. با شروع جنگ‌های داخلی لبنان به ایران بازگشت و نمایشی را بر اساس «کلفت‌ها»ی ژان ژنه اجرا کرد. از کلیسای مشایخی آشوری طرد شد، کسوت کشیشی را رها کرد و به فعالیت حرفه‌ای در تئاتر پرداخت. آشور پس از اجرای چند نمایش، در سال ۱۳۵۲ همکاری‌اش را با کارگاه نمایش آغاز کرد و یکی از چهار گروه این کارگاه را... > بیشتر

گوناگون

و اینک طراحی گرافیک کُره در تولید

مانو آن

طراحی گرافیک معاصر شرق دور برای کسانی که انتظار مشاهده‌ی آثار خوش‌نویسی و خط‌نقاشی با مرکب مشکی (که نمایانگر سمبول یین و یانگ‌ است) شاید تا حدودی ناامیدکننده باشد. هرچند تعداد معدودی از طراحان همچنان به این شیوه کار می‌کنند، صحنه‌ی طراحی گرافیک امروز کره‌ی جنوبی مانند سایر کشورها شامل آثار سنتی و نوگرایانه،‌ منطقه‌ای و بین‌المللی، سطحی و پیشرو، تجاری و فرهنگی است. کشور کره‌ی جنوبی میراث‌دار یکی از جوان‌ترین زبان‌های زنده‌ی دنیا، هانگول به قدمت ۵۵۰ سال است۰هر چند حضور الفبای لاتین را در سیستم نوشتاری این زبان نمی‌توان منکر شد. با توجه به این امر که تعداد... > بیشتر

در یک نگاه

ما؛ از نگاه دیگران؛ طراحان گرافیک ایرانی و جوایز بین‌المللی

مجید کاشانی

۱- برخی، و تنها برخی از پوسترهایی که طراحی می‌شوند، آن‌هم به قضاوت «زمان»، مجال آن را می‌یابند که به عنوان یک «اثر هنری» در تاریخ ثبت شوند. به جز مسئله‌ی زمان، عوامل ارادی و غیر ارادی دیگری هم برای کامیابی یک پوستر وجود دارند. همین عوامل باعث می‌شوند تا در مرور پوسترهای ماندگار، به آثاری برسیم که شاید فاقد کیفیت‌های هنری ممتاز باشند؛ اما مواردی چون «موضوع»، «شهرت/مقبولیت طراح» و یا یک «اتفاق» خوشایند، به آن‌ها شانس بقا بخشیده است. برای مثال برخی آثار که برای رویدادهای بزرگ هنری‌، ورزشی یا اتفاقات بزرگ سیاسی- اجتماعی ساخته می‌شوند، نمونه‌هایی هستند که به علت... > بیشتر