نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 30

تابستان 1392

ویژه‌‌ی فرآیند طراحی

با مطالبی از پگاه احمدی، علی افسرپور، کلودیا بازل، میلان بوتنر، میشائیل رنر، ستاره شمعدانی، مجید عباسی و ساعد مشکی

دو یادداشت: سی شماره؛ آغاز ده سالگی و سردبیر مهمان

مجید عباسی

۱. ‬شماره‌ی سی‌ام مجله‌ی نشان این امکان را برای‌مان به‌وجود آورد که روند انتشار سی شماره طی نُه سال گذشته را مرور کنیم و روند آتی انتشار آن را بسنجیم. بررسی شماره‌های گذشته ما را بر‌ آن داشت تا از خود بپرسیم: از کجا شروع کرده‌ایم و در کجا قرار گرفته‌ایم؟ با چه ایده‌هایی کارمان را شروع کرده‌ایم و آن را چگونه پیش برده و توسعه داده‌ایم؟ چگونه توانسته‌ایم، کیفیت نوشتاری و تصویری را هماهنگ کرده و تعادلی قابل قبول از آثار طراحی گرافیک امروز و میراث طراحی گرافیک دیروز برقرار کنیم؟ آیا به میزان قابل قبول به طراحی گرافیک در ایران پرداخته‌ایم و آیا به همان اندازه توانسته‌ایم به‌خوبی طراحی گرافیک گذشته... > بیشتر

نظر

طراحی، فرآیند و تحقیق

میشائیل رنر

۱/ به‌عنوان دست‌اندرکار حیطه‌ی ارتباطات بصری، طراحی ارتباطات و طراحی گرافیک، می‌دانیم که نتیجه‌ی فرآیند یک دست‌آورد ندانسته و غیرمنتظره چه معنایی دارد. می‌دانیم که نمی‌توانیم برای پوستری که شبیه پوستر یک برنامه‌ی تبلیغاتی تازه برگزارشده است، قرارداد ببندیم. و آگاهیم که این امر نسبت به ذهنیت پیشین خاطره‌ی جمعی جامعه در مورد نتیجه‌ی یک طرح، یک کج‌رفتاری محسوب و باعث عدم توجه بیننده می‌شود. ۲/ بر اساس این طرز تفکر، یک چیز جدید، قبلاً دیده نشده و یا یک نتیجه‌ی غافلگیرکننده به قضاوت طراح، هنرمند و یا معمار وابسته نیست. گرچه جامعه‌ی خلاق تمایل دارد از این حقیقت چشم بپوشد... > بیشتر

طراح معاصر ایرانی

علی‌رضا مصطفی‌زاده، از طراح گرافیک تا مدیر خلاقیت

علی افسرپور

علی‌رضا مصطفی‌زاده از نسل چهارم طراحان گرافیک ایران است. او که ارتباط تصویری و تصویرسازی را در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران آموخته، هم اکنون مدرس همان دانشگاه است و بر روی کارت ویزیتش این‍‌طور نوشته شده: علی‌رضا مصطفی‌زاده|مشاوره‌ی‌تبلیغات|ایده‌پردازی|دیزاین‌گرافیک|متن‌نویسی| آموزش. قبل از هر چیز باید برای‌تان روشن کنم که مصطفی‌زاده از آن دست آدم‌هایی است که نه در مسیر آب شنا می‌کند و نه در خلاف آن. او قبل از شناکردن، حرکت آب را بررسی می‌کند، سپس نهری جدید در کنار آن می‌کند و آب را به آن هدایت می‌کند. این رفتار مختص... > بیشتر

پروژه-1

قلم برتر

ساعد مشکی

می‌گویند اگر کسی با دردی به دنیا بیاید، به آن درد عادت می‌کند، آن را مریضی نمی‌داند و جزئی از وجودش می‌شود. مریضی و مشکل قلم‌های فارسی هم از این جمله است. از گذشته‌ای نه چندان دور که چاپ سنگی به ایران آمد، تا مدتی بعد که حروف سربی وارد شد - و البته ایرانیان برای مدتی به‌دلیل دلبستگی به نستعلیق به همان چاپ سنگی برگشتند - و تا پیش از دوره‌ی دیجیتال این درد همراه ما بود و کسی گمان نمی‌کرد که راهی برای درمانش باشد. حتا پس از ورود ابزار دیجیتال و امکانات فراوان آن برای انواع قلم‌های لاتین، ما به درد خویش عادت‌کرده‌ها، گمان نمی‌کردیم روزی برسد که نرم‌افزاری ایرانی طراحی شود... > بیشتر

پروژه-2

آینه‌ی زمان؛ ‫پروژه‌ی تحقیقی دیزاین کامبیز شافعی

میلان بوتنر

همه‌ی ما اولین باری که تصویر خود را در آینه دیده‌ایم فراموش کرده‌ایم. هنگام روبروشدن با این تصویر مهم‌ترین چیزی که توجه ما را به خود جلب می‌کند، همزمانی تصویر آینه با حرکات بدنمان است. ما در کودکی نمی‌توانیم بدن‌مان را به‌راحتی حرکت دهیم، در نتیجه این ''تصویر از خود'' تا حد زیادی از کنترل ما خارج است. با وجود این، از کودکی تا امروز، رابطه‌ی  پیچیده‌ای بین ما و این ''تصویر از خود'' با ما مانده است. ما کم‌کم آموخته‌ایم که چگونه حرکت کنیم و چگونه تصویر آینه را از خود خشنود نگه داریم. ولی همچنان فاصله‌ای بین ما و این تصویر وجود دارد و ما قادر نیستیم تا این تصویر را با پیچیدگی‌های درونی خود هماهنگ کن... > بیشتر

طراحی امروز

پوستری برای موزه‌ی معماری سوئیس

میشائیل رنر

استودیوی طراحی کلودیا بازل در طول سال‌های گذشته پروژه‌های جالبی را به اجرا درآورده که بسیار مورد توجه ساکنین شهر بازل ـ واقع در گوشه‌ی شمالی کشور سوئیس ـ قرار گرفته‌اند. از اینجا کارهای این استودیو موفق به کسب اعتبار در میان جامعه‌ی طراحان ملی و بین‌المللی شد. این اعتبار نتیجه‌ی طراحی به روش  طراحی گرافیک سوئیسی در دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی است، اما به اندازه‌ی کافی با آن متفاوت هست که کُپی‌برداری تلقی نشود. ​نگاه دقیق‌تر به فرآیند کار آنها، به‌خصوص پوسترهای فرهنگی‌ای که ایری اُپلاتک (متولد ۱۹۷۶) طراحی کرده، پاسخ به این سؤال است که چگونه نوآوری بصری در فرآیند طراحی ظاهر می‌شود... > بیشتر

روبه‌رو

درباره‌ی فرآیند، آموزش، طراحی و «چیزهای دیگر»؛ روبه‌رو با گرگوری واینز

میشائیل رنر

گرگوری واینز در سال ۱۹۴۶ در اسپرینگ‌فیلد ماساچوست به‌دنیا آمد. او در سال ۱۹۵۳ همانند بسیاری از کودکان در امریکا، آغاز به طراحی‌کردن مستقیم از صفحه‌ی تلویزیون و برنامه‌های آن دوره کرد. واینز اولین فیلم هشت‌میلیمتری‌اش را برای کلاس طراحی تجربی موریل کوپر در کالج هنر ماساچوست ساخت. او در سال ۱۹۶۸ در رشته‌ی هنرهای زیبا فارغ‌التحصیل شد و هم‌زمان به کارکردن برای شرکت‌های انتشاراتی شهر بوستن پرداخت. واینز در اوایل دهه‌ی هفتاد میلادی، در کلاس پیشرفته‌ی طراحی گرافیک در مدرسه‌ی بازل که در آن‌وقت «کا.گ.اس» نامیده می‌شد، به تحصیل پرداخت و از سال ۱۹۷۶ در همانجا آغاز به تدریس کرد... > بیشتر

مرجع

آنتون استانکوفسکی، تفکر فرآیندگونه و کار فرآیندگونه

اینوار ـ توره هولاوس

آنتون استانکوفسکی (۱۹۹۸ ـ ۱۹۰۶) متعلق به نسل پیشتاز طراحی گرافیک در نیمه‌ی دوم قرن بیستم است و نقش مهمی تقریباً در تمامی حوزه‌های ارتباطات بصری و نیز رشته‌ی هنر داشته است. دامنه‌ی حرفه‌ای کار او در طول بیش از پنجاه سال کار پر ثمر، از اواخر دهه‌ی ۱۹۲۰ به بعد، به‌شدت تحت تأثیر مشکلات ناشی از جنگ جهانی دوم و دوران زندانی‌بودنش تغییر می‌کند، او هنر و دیزاین را با شیوه‌ی منحصر به‌فرد و مشخص خویش به هم مرتبط می‌سازد و به آن قوت می‌بخشد. او در سال ۱۹۲۹ به زوریخ نقل مکان کرده و با گروه فرهنگی زوریخ کانکریت ارتباط برقرار می‌کند. برخی اعضای این گروه از جمله ریشارد پاول اوزه،... > بیشتر

گوناگون - 1

بررسی موردی: ‪»‬تحقیق _ اجرایی نشانه‌ای‪«‬ به‌عنوان روش تحقیق در طراحی اطلاعات

پالوما لوپز گرونینگر

پایان‌نامه‌‌ی من که در سال ۲۰۱۱ به دانشگاه گرانادا ارائه داده شده به دنبال پاسخ این پرسش بنیادین می‌گردد که چگونه نمودارهای کیفی- تصاویری که به ارتباطات غیرکمی بین اجزا خود اشاره می‌کنند - معانی خود را تولید می‌کنند. برای پاسخ‌دادن به این پرسش، نخست باید روش تحقیقی متناسبی پیدا کرد. برای این کار روش تحقیق- اجرایی‌ای که در آن سؤالات مربوط به تحقیق در جریان تصویرسازی بررسی می‌شوند، مناسب تشخیص داده شد. مشخصاً، روش تحقیقی که میشائیل رنر آن‌را ‪"‬تحقیق- اجرایی نشانه‌ای‪"‬ می‌خواند و در آن تولید ساختاری متغیرهای تصویری و سپس مقایسه و بازشکافی این متغیرها به کسب اطلاعات بیشتر... > بیشتر

گوناگون - 2

استحاله‌ی کتاب / پیکره‌های کتابِ هلفرید هاگن‌برگ

مجید عباسی

هلفرید هاگن‌برگ یکی از معدود هنرمندانی است که پیکره‌سازی با کاغذ را تجربه کرده است. تجربه‌ای کاملاً متفاوت از آن چیزی که بوده یا تاکنون سراغ داشته‌ایم، یعنی پیکره‌هایی با کتاب. چندی پیش بر روی وب‌سایت ای.جی.ای خبری کوتاه در باره‌ی انتشار کتاب هلفرید هاگن‌برگ: پیکره‌های کتاب خواندم و تصاویر محدود همراه آن را دیدم، که بسیار جذاب بود. از این خبر کوتاه مانند ده‌ها خبر، توئیت و پُست روزمره بر روی اینترنت گذشتم. اما اووه لوش با یادآوری مجدد انتشار این کتاب در آلمان و برگزاری نمایشگاهی از آثار وی، توجه دوباره‌ی مرا به آن جلب کرد، تا اینکه کتاب را دیدم و از آثاری چنین بکر و متفاوت شگفت‌زده شدم... > بیشتر