نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 25

تابستان و پاییز 1390

ویژه‌ی طراحی دستی

با مطالبی از پویا احمدی، وانینا پینتر، بهروز حریری، ابراهیم حقیقی، ميشائیل رنر، کامبیز شافعی، ستاره شمعدانی، مجید عباسی، مجید کاشانی، آریا کسایی، فرشید مثقالی و استیون هلر.

کارِ دستی: جاودانگیِ شعر و اندیشه

ابراهیم حقیقی

پیش از حضور دامنه‌دارِ سخت‌افزارها و نرم‌افزارها در تمام امور زندگی انسان‌ ـ که دیگر بدون آن‌ها زندگی کردن غیر قابل تصور است ـ تمام حرفه‌ها و برقراری همه ی ارتباطات مبتنی بر قوانین فیزیک و شیمی بودند و با دخل و تصرفِ دست انسان به دستور مغز انجام می‌گرفتند. بشر در طول تاریخ چند‌هزار‌ساله‌ی خود همپای کشف قوانینِ فیزیک و شیمی و اختراع ابزارهای مکانیکی به چنان دگرگونیِ عظیمی در کره‌ی خاکی دست یازید که خود را سرور عالمیان پنداشت، چرا که در این گذارِ عمر درازِ تحول و توسعه آن‌چنان شاهکارهایی آفرید که بر این باور، فقط از دست انسان برمی‌آمد. قبل از این‌که نظریه‌های قرن بیستمی، زبان را منشأ... > بیشتر

نظر

روند طراحی دستی

میشائیل رنر

در ده سال اخير، تمركز بر دست و روش‌های دستی در روند شكل‌گيری تصاوير بديع بار ديگر در طراحی و هنر اهميت فزاينده‌ای يافته است. ظاهراً پيدايش ابزارهای ديجيتالی و امكانات آنها در خلق تصاوير موجب شده اين حوزه امروزه از آن دسته پيام‌های بصری كه با مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای بسيار دقيق توليد می‌ شوند، اشباع شود. گويی ناگهان كيفيت كاغذ و رنگ‌های چاپ، وترسیم‌هایی كه با دست روی صفحه ی كاغذ خلق می‌شوند، در مقايسه با انبوه تصاوير مجردی كه به شيوه ی ديجيتالی خلق می‌كنيم و روی صفحه ی كامپيوتر يا پرده ی نمايش در معرض ديد قرار می گيرند، تازه و انسانی و متفاوت‌ می‌نمايند. اين اظهار نظر... > بیشتر

طراح معاصر ایرانی

کم گوی و گزیده گوی؛ نگاهی به کارهای ساعد مشکی

فرشید مثقالی

کارهای ساعد مشکی در ظاهر شباهت زیادی به یک دیگر دارند. او از رنگ های محدود و خاصی استفاده می کند، و تکنیک‌ها نیز به هم شبیه‌اند. ساده کار می‌کند و گرایش مینیمالیستی در کارهای او قوی است، هم از لحاظ تعداد و نوع عناصر به کار رفته و هم از نظر رنگ. کارها اغلب غیرمتظاهرانه‌اند. او به نوعی محو کارکردن و یا غیر مشخص بودن عوامل تصویری کار خود گرایش دارد. حتی نوع حروفی که در اغلب کارهایش به کار می‌برد، و به امضای کار او تبدیل شده، حروف ماشین تایپ‌های قدیمی است که روی کاغذ پخش شده و از مشخص بودن و صریح بودن فرار می‌کنند. می توانم بگویم روش طراحی گرافیکی او... > بیشتر

پروژه

پروژه‌ی جمعی طراحی گرافیک طراحانِ آزاد

آریا کسایی

«طراحانِ آزاد»، گالریِ پیشروی سال‌های اخیر هنر ایران است. نگاه و سلیقه‌ی جسور و ناسازگاری دارد که بواسطه‌ی آن شناخته می شود.  رزیتا شرف جهان و محسن نبی زاده - مدیران گالری - در این سال‌ها، در برگزاری صدها پروژه ی تجربی و نامتعارف همکاری کرده و هنرمندان جوان بسیاری را پرورش داده و از آن ها حمایت کرده اند. طراحان آزاد با این چهره در هنر معاصر ایران شناخته می‌شود. این گالری همواره همکاری گسترده و متقابلی با طراحان گرافیک داشته و نمایشگاه‌هایی مانند «پوسترهای نسل چهار»، «نمایشگاه پوستر چارگوش»، «نمایشگاه گروهی پوستر رخصت» و «نمایشگاه طراحان ِآزاد» و ... را برگزار کرده است... > بیشتر

طراحی امروز ـ 1

آنتوان و مانوئل: تزیینات و زیبایی

وانینا پینتر

موهولی ناگی می‌گوید دیزاین نوعی طرز برخورد است، نه یک حرفه. دیزاین یک رفتار روزانه است که تصور و رابطه‌ای را با جهان تایید می‌کند. در آثار آنتوان و مانوئل تصویرسازی، خط سیر بی‌نظیری دارد. واژه ی تصویرسازی در اینجا با تمام عظمتش بکار رفته است. تصویرسازی شکلی است که می‌تواند درهای جهان را به روی ما باز کند و همانطور که به آن گوش می دهد، آن را تفسیر کند.  ملاقات با آنتوان و مانوئل مانند  این است که یکباره به دنیای آن‌ها وارد شویم. آتلیه‌ی آن‌ها خانه‌شان است، یک دکور واقعی از تکامل مخلوقات آن‌ها. در سال 2009، موزه ی تبلیغات پاریس پیشنهاد یک طراحی گذشته نگر را به آن‌ها داد. گروه دو نفره‌ی... > بیشتر

طراحی امروز ـ 2

هر روز یک طراحی؛ نگاهی به طراحی های پائولا تراکسلر

کامبیز شافعی

در بسیاری از رشته‌های مختلف تجسمی، طراحی با دست صرفاً روشی اولیه برای ایجاد تصاویر گوناگون است و این امکان را به طراح می‌دهد که با سرعت بیشتر قادر به تجزیه تحلیل راه حل‌های خود یا به اصطلاح ایجاد اتودهای مختلف برای یک اثر باشد. اما در گروه دیگری از هنرهای تجسمی مثل نقاشی، طراحی گرافیک، تصویرسازی، انیمیشن و غیره، طراحی این قابلیت را دارد که تا پایان راه حضور داشته باشد و اثر نهایی را نیز خلق کند. هر جا سخن از خلق تصویر است به ناچار بحث ابزار آن نیز به میان می‌آید. ابزاری که دامنه‌ی آن از یک تکه زغال تا برنامه‌های کامپیوتری - که بدون دخالت مستقیم انسان قادر به تولید تصاویر... > بیشتر

روبه‌رو ـ 1

بداهه‌های روسی؛ گفت وگوی مجید عباسی با یوری گولیتف

مجید عباسی

باید اعتراف کنم که تا نمایشگاه دعوتی رنگ پنجم به نامِ «پوستر از خود»، در زمستان 1384، چیزی از طراحی گرافیک معاصر روسی نمی‌دانستم، بجز چند پوستر که در نمایشگاه‌های بین المللی دیده بودم. اما در تهران با یوری گولیتف بواسطه‌ی پوسترش آشنا شدم. پس از آن امکان پیدا کردم که از طریق مکاتباتم با او، از تجربیاتش در کارگاه های مختلف بیشتر بدانم. او هم همانند دوستی نزدیک مرا در جریان کارش، طراحی‌هایش، کارگاه‌هایش و تجربیاتش با دانشجویان قرار می داد. گولیتف گونه‌ای از طراحی گرافیک را به من معرفی کرد که با تصاویر شاعرانه و پرقدرت لهستانی‌ها، ساختارگرایی سوییسی‌ها و مدرنیزم برگرفته از سنت... > بیشتر

روبه‌رو ـ 2

نقشه‌ی نقاشی شده یا نقاشی‌های نقشه شده؛ گفت‌و‌گوی مجید عباسی با پائولا شر؛

مجید عباسی

کمتر طراح ایرانی است که نام پائولا شِر را نشنیده باشد. علاوه بر اینکه آثارش در جنب هشتمین دوسالانه‌ی جهانی پوستر تهران در سال 1382 در موزه‌ی هنرهای معاصر به نمایش درآمد، حضورش، سخنرانی و ارائه‌ی آثارش از جذاب ترین و پُربیننده‌ترین جلسات سخنرانی دوسالانه بود. شِر که فعالیت حرفه ای‌اش را در دهه‌ی هفتاد میلادی با طراحی صفحات گرامافون موسیقی برای شرکت سی بی اس و آتلانتیک آغاز کرد، به شدت تحت تاثیر استودیو پوش پین، استودیوی افسانه ای میلتون و سیمور کوآست در نیویورک بود. او از مدرسه‌ی هنر تیلور در فیلادلفیا فارغ التحصیل شد و قبل از اینکه استودیوی شخصی‌اش را راه اندازی کند... > بیشتر

مرجع

استاد من: برَد هالند

استیون هلر

در سال 1968، برَد هالند اولين و تنها استاد من شد ـ آن موقع، من 17 سال بيشتر نداشتم و او 24 ساله بودـ و مهم‌ترين درس‌هايش به اصول اخلاقی توليد هنری اختصاص داشت. او به من آموخت كه تصويرگر، كارتونيست و حتی مدير هنری می‌تواند نقش تعيين‌كننده‌ای نه تنها در نشريه، بلكه در فرهنگ ايفا كند. هالند الهام‌بخش جوانی شد كه خيلی دلش می‌خواست به‌نوعی هنرمند شود، ولی در گوشش خوانده بودند كه هنر تجارتی، هنر نازل‌تری است. هالند مرا متقاعد كرد كه چنين  نيست. من، بر حسب تصادف، از طريق يك آگهی كه در ويلج وُيس چاپ كرده بودم با هالند آشنا شدم. آگهیِ دعوت به همكاری با مجله‌ی كوچكی بود كه... > بیشتر

گوناگون

اوردیگامی، یا چگونه آموختم اطلاعات را تا کنم!

پویا احمدی

اوردیگامی ـ در زبان ژاپنی به معنی «تا کردن کاغذ» ـ بگونه‌ی خاصی از هنرهای دستی اطلاق می‌شود که تنها با تا کردن کاغذ، بدون استفاده از چسب و یا برش بوجود آمده باشد. اوردیگامی از بدو تولد در ژاپن در زمره‌ی هنرهای تزئینی قرار داشته و غالباً در مراسم آیینی مورد استفاده قرار می گیرد. در اواسط سده‌ی 19 میلادی، اوردیگامی در قالب هنر مدرن ظاهر شد. شاید بتوان هدف اصلی این هنر را تبدیل کردن یک عنصر دو بعدی به یک اثر سه بعدی دانست. اما قطعا نمی‌توان قابلیت‌های آن را به این محدوده خلاصه کرد. گرایش‌های معاصر در این هنر گویای توانایی‌های منحصر بفرد آن در بیان مفاهیم خاص است. ایتن کلیکه هنرمند... > بیشتر

در یک نگاه

دهه ی هشتاد و ما

مجید کاشانی

شاید اگر در آستانه‌ی سال هفتاد یا هشتاد شمسی بودیم٬ تولید متونی که نگاهی به ده سال تحولات دنیای گرافیک بیندازد لزومی نداشت! اما امروز و در آغاز دهه‌ی نود؛ با نگاهی به سال‌های هشتاد تا هشتاد و نه؛ آنقدر تحول، اتفاق و رویدادهای تلخ و شیرین می بینیم که جمع بندی و ثبت‌شان برای آن‌ها که در آینده؛ تاریخ گرافیک ایران را بررسی خواهند کرد، لازم است. از میان تمام رویدادهای قابل اعتنا که دامنه ای از ورود کامپیوتر و اینترنت تا وضعیت آموزش، تلاش طراحان، انجمن‌ها، انتشارات، گسترش ارتباطات و... را شامل می شوند، سعی کرده‌ایم مهمترین‌ها را انتخاب و در صفحات پیش رو، کوتاه و البته بی طرفانه به نقل... > بیشتر