نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۴۰

تابستان ۱۳۹۶

ویژه‌ی‭ ‬دیزاین‭ ‬اینتراکشن

با مطالبی از تکین‭ ‬آغداشلو،‭ ‬پگاه‭ ‬احمدی،‭ ‬پویا‭ ‬احمدی،‭ ‬استِفانی‭ ‬برویر،‭ ‬مهدی‭ ‬حق‌شناس،‭ ‬تِد‭ ‬دِیویس،‭ ‬روشنک‭ ‬کیقبادی،‭ ‬میشائیل‭ ‬رنر،‭ ‬مجید عباسی، فوآد‭ ‬فراهانی،‭ ‬امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر،‭ ‬امین‭ ‬نصر

تکنولوژی دیجیتال و تنوع بیان

میشائیل رنر

اولین برخورد من با تکنولوژی دیجیتال تکان‌دهنده بود. در دبیرستان، در کلاسی اختیاری به نام «انفورماتیک» ـ احتمالاً اواخر دهه‌ی ۱۹۷۰ ـ یاد گرفتیم، با استفاده از ترمینالی که با خط تلفن به کامپیوتر بزرگی متعلق به یکی از شرکت‌های دارویی بازِل در سوییس متصل بود، به زبان بِیسیک کُد بنویسیم. ترمینال صفحه‌ی نمایش نداشت. پس از ارسال درخواست به کامپیوتر بزرگ از طریق خط تلفن، کُد و خروجی برنامه روی کاغذ ترسیم می‌شد. به‌خوبی به یاد دارم که چه آشوبی به پا شد وقتی چهار صفر به عدد صد در برنامه‌ای اضافه کردم و در نتیجه خروجی دستگاه به همه‌ی اعداد از صفر تا عدد مورد نظر تبدیل شد. نمی‌دانستم که افزایش از صد به یک میلیون کامپیوتر بزرگ را چندین ساعت مسدود می‌کند... > بیشتر

نظرـ ۱

دیزاین برای سلامتی: تجسم مولد برای کاهش اضطراب

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

در جوامعی که در آنها بهره‌‏ور بودن بر حضور داشتن ارجحیت دارد، اضطراب موج می‌‏زند. اثرات گسترده و نگران‏‌کننده‌‏ی اضطراب بر سلامت روحی و فیزیولوژیک دانشجویان، تیمی بین‌‏رشته‏‌ای را ترغیب کرد که با استفاده از روش‏‌های تحقیق دیزاین به حل این مشکل بپردازند. ترکیب تخصص‏‌ها در حوزه‌‏های دیزاین بصری، تکنولوژی موسیقی، روان‏شناسی، هنردرمانی و حضور در لحظه، ابزاری دیجیتال را به نام «مودز» پدید آورد. ابزار دیجیتال «مودز» سه حس بینایی، شنوایی و لامسه را به طرزی رمزآلود، درون‏نگرانه و از نظر زیبایی‏‌شناختی پیچیده با هم ترکیب می‏‌کند. از طریق اینتراکشن همه‏‌جانبه، مناظر و چشم‏‌اندازهای دیداری و شنیداری مسحورکننده‌‏ای پدید می‌‏آید که می‏‌تواند اضطراب دانش... > بیشتر

نظرـ۲

اینتراکشن بین انسان و کامپیوتر

امین نصر

مطلب حاضر پیش‌درآمدی بر مبحث اچ.سی.آی است و به فراخور آن عبارات کامپیوتر، ماشین و سیستم به صورت جایگزین برای یکدیگر به کار می‌رود. چندان دور نیست زمانی که ساعت‌های ماشین حساب‌دار (که فقط با نوک خودکار و به سختی می‌شد دکمه‌هایشان را فشار داد!) چشمانمان را خیره می‌کردند و آتاری اولین بازی‌های ویدئویی را وارد خانه‌هایمان کرد. شاید بتوان این موارد را اولین تجربه‌های عموم مردم از اینتراکشن بین انسان و کامپیوتر قلمداد کرد، اینتراکشن که در ابتدا نه چندان ساده و نه چندان دلپذیر بود، اما آینده‌ای درخشان را نويد می‌داد. ظهور کامپیوترهای شخصی در اواخر دهه‌ی هفتاد میلادی اولین تماس مردم عادی را با این ماشین نه چندان نوظهور رقم زد و ناگهان تمام مردم دنی... > بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

شجاعتِ صراحت یا آیکُنی گمراه‌کننده؛ درباره‌ی بهزاد متبحری

فوآد‭ ‬فراهانی

تکیه‌کلام او در محاوره‌ی روزمره واژه‌ی «به‌قاعده» است! مدام اشتباهات مصطلح کلامتان را تذکر می‌دهد! و می‌تواند در آنی از یک فرهیخته به لُمپنی رُک‌گو لحنش را تغییر دهد! یا با داستانی نوستالژیک از یک ظهر جمعه‌ی دهه‌ی شصت، تجربه‌ای شورانگیز از ایام کودکی‌تان را خاطر آورد؛ و حتی پیشتر... شما را با کشتی‌ای در بارانداز دولاب به قاجار و لفاظی‌های ادیبانه‌اش بنشاند! بعد برایتان از فیلمی کالت روایت کند که دیشب احتمالاً برای چندمین بار از تماشایش لذت برده است تا مقدمه‌ای باشد از گپ‌وگفتی طولانی در سینما و ادبیات و موسیقی. بهزاد متبحری فعالیت حرفه‌ای‏اش را از همان دوران دانشجویی شروع کرد و پایان‌نامه‌اش را با موضوع «ساختار گرید»، به پردیس هنرهای زیبای ... > بیشتر

طراحی امروزـ ۱

مادیِ غیر مادی؛ مروری بر آثار طراحیِ مشروطِ استودیو مانیکر

پویا احمدی

استفاده از دستورالعمل‌های اجرایی برای تولید آثار تصویری توسط هنرمندان لزوماً پدیده‌ی تازه‌ای در حیطه‌ی هنرهای بصری و دیزاین نیست. هنرمندان مفهومی مانند سول لوییت در اواخر دهه‌ی شصت و اوایل دهه‌ی هفتاد میلادی بسیاری از آثار خود را با استفاده از دستورالعمل‌های اجرایی تولید کردند. سول لوییت تعداد بسیاری از طراحی‌های گوناگون خود را در ابعاد مختلف با استفاده از مواد گوناگون تولید کرد. این طراحی‌ها اساساً دستورالعمل‌هایی بودند که او برای پیمانکاران تعبیه می‌دید تا آنها با استفاده از آن دستورالعمل‌ها اثر نهایی را در ابعاد مد نظر هنرمند پیاده‌سازی کنند. طبیعتاً این به معنی تغییر عمده‌ای در نقش هنرمند در فرآيند تولید اثر هنری بود. به این معنی که هنرم... > بیشتر

طراحی امروز ـ ۲

وُرتکسِ اپلتون؛ زبان ارتباطات دیداری، شنیداری و متنی

مجید عباسی

«من از ایده‌های کهنه می‌ترسم و این را نمی‌فهمم که چرا مردم از ایده‌های نو می‌ترسند.» ــ جان کیج در یک و نیم دهه‌ی گذشته، همانند همه‌ی دهه‏های پیشین، مهم‏ترین پیشرفت‏ها در حوزه‌ی دیزاین، پارادایم یا الگوی گذشته را دگرگون کرده‌اند و شکاف یا گسستی با سنت به‌وجود آورده‌اند. البته، بیشتر رویدادهای دهه‌ی گذشته ــ با اصلاح و بهبود مفاهیم موجود در سنت‏های مدرنیسم یا پست‏مدرنیسم ــ در ایجاد این گسست مستقیماً نقشی ایفا نکرده‏اند، بلکه زمینه را برای آن مهیا کرده‏اند. رابرت اپلتون را به‌واسطه‌ی تلاش‌های گسترده‌اش در تحقیق و پژوهش درباره‌ی موسیقی بصری می‌شناسند. او کار حرفه‌ای خود را به‌عنوان یک موزیسین و نوازنده‌ی درام با لستر پنمن در گلاسکو، اسکاتلند... > بیشتر

روبه‌رو

ما برای مردم طراحی می‌کنیم!؛ رو‌به‌‌رو با لوک دبلیو، مدیر محصول گوگل

امین نصر

لوک رابلوسکی معروف به لوک دبلیو، طراح، نویسنده و از برجسته‌ترین مدیران طراحی اینتراکشن در دنیا به‌شمار می‌آید. او نویسنده‌ی سه کتاب مهم و تاثیرگذار در زمینه‌ی طراحی اینتراکشن است. معروف‌ترین کتاب او «اول موبایل» تاثیر مهمی بر کل رشته‌ی طراحی اینتراکشن گذاشته و او را از تاثیرگذارترین افراد در طراحی اینتراکشن برای موبایل ساخته است. او هم اکنون مدیر محصول در شرکت گوگل است و متولی طراحی و برنامه‌ریزی بسیاری از محصولات این شرکت. لوک قبل از گوگل در شرکت‌های یاهو و ایبِی نیز به عنوان مدیر طراحی اینتراکشن فعالیت داشته و همچنین موسس دو شرکت نوپا بوده است که هر دو توسط توییتر و گوگل خریداری شده‌اند. لوک دبلیو همچنین موسس انجمن طراحی اینتراکشن است. پس ... > بیشتر

مرجع

با من حرف بزن؛ پائولا آنتونللی و نمایشگاه‌های اینتراکشن در موما

تکین آغداشلو

پائولا آنتونللی، کیوریتور ارشد دیزاین و معماری موزه‏ی هنرهای معاصر نیویورک‌ (موما)، در سال‌های اخیر به یکی از چهره‌های جنجالی دنیای هنر تبدیل شده است. این بانوی ایتالیایی که معتقد است در فرهنگ کشورش سه سوژه‏ی بحث یعنی فوتبال، سیاست و دیزاین هنگام صرف شام از قلم نمی‌افتد، از سال ۱۹۹۴ این سمت تأثیرگذار را در یکی از مهم‌ترین و ثروتمندترین نهاد‌های هنری جهان برعهده دارد. او سعی کرده با فلسفه و نگاهی پیشرو، درک رایج و سطحی جامعه از دیزاین را به چالش بکشد و آن را تکامل ببخشد، درکی که او آن را این‌گونه بیان می‌کند: «هنوز افرادی هستند که فکر می‏کنند دیزاین فقط به این درد می‌خورد که اشیا، آدم‌ها یا مکان‌هایی را خوشگل کند. اما در حقیقت دیزاین مثل گازی... > بیشتر

آرشیو

نقطه‌ی اصطکاک؛ جستارهایی در تاریخ نوپای یو‌اِکس دیزاین

پگاه احمدی

یو‌اِکس دیزاین ریشه در علم باستانی ارگونومی دارد و سعی در گردآوری مجموعه‏ای از اصول برای راحت‏تر و کارآمدتر کردن مشاغل دارد. ارتباط بین ارگونومی و کار همچنان تا زمان حاضر ادامه پیدا کرده است. در اوایل قرن بیستم، وینسلو تیلور با تحقیقاتی که در زمینه‏ی تعامل میان کارگران و ابزارهایشان انجام داد محققی پیشگام در بهینه‏سازی مدرن کار بود. شاید بتوان گفت که این تحقیقات از اولین نمونه‏های‌ تحقیقات سیستماتیک در تاریخ یو‌اِکس دیزاین است. در زیر تاریخ معاصر این شاخه از دیزاین را به اختصار گردآوری کرده‌ام. اوایل قرن بیستم: تیلوریسم و انقلاب صنعتی قدمت یو‌اِکس دیزاین به اوایل قرن بیستم میلادی برمی‏گردد، زمانی که کسانی مانند وینسلو تیلور و هنری فورد م... > بیشتر

گوناگون ـ ۱

شبکه‌های کنش ـ واکنش (تقدیم به مریم میرزاخانی)

روشنک کیقبادی

رابطه‏‌ی بین «بازدیدکننده» و «شیء» در موزه‎ها در حال تغییر است. ارتباطی کم و بیش یک‏‌طرفه که در آن بازدیدکننده با شیء کنش‏‌پذیرانه برخورد می‏‌کرده، به رابطه‏‌ای کنش ـ واکنشی تبدیل شده و شبکه‌‏ای به وجود آمده است که در آن همه‎ی چیزهای موجود ـ انسان و غیر انسان ـ بر یکدیگر تاثیر می‌‏گذارند. نتیجه‏‌ی این کنش ـ واکنش پیش‏بینی‌‏ناپذیر و غیرقابل جایگزین است. موزه دیگر فضای مجموعه تجربه‏‌های از‌پیش آماده ‏شده نیست، بلکه محل تجربه‏‌های نو‌ظهور و گاه غیر‌قابل توضیح است که بازدیدکننده هرگز به فکرش نرسیده است. این کنش ـ واکنش، تنها یک رویارویی دلپذیر نیست، بلکه رویدادی دگرگون‏‌کننده است که اگر نه ذهنیت فرد، حداقل روابط او را با اشیاء و حتی جهان تغییر ... > بیشتر

گوناگون ـ ۲

رسانه‌‏ی جدید و جدیدتر

تد دیویس/ استفانی برویِر

اگر‌چه صفحه‏های نمایش و پروژکتورهای امروزی دقت بیشتری را برای تکنولوژی‏های نمایشگر کنونی به همراه آورده‏اند، اما گروهی از هنرمندان رسانه معتقدند که امکانات زیبایی‏شناختی بکری را می‏توان از رسانه‏های قدیمی‏تر (که زمانی کاملاً جدید بودند) استخراج کرد. به‏ویژه، یکی از این تکنولوژی‏ها، یعنی لامپ پرتوی کاتدی، مدت‏ها پس از اینکه در قلمرو تلویزیون و کامپیوتر با تکنولوژی صفحه‏ی تخت جایگزین شد، به خاطر ویژگی‏های نمایش آنالوگ منحصربه‏فردش از نو کشف شده است. تکنولوژی لامپ پرتوی کاتدی از ابزاری سرچشمه گرفت که فردیناند براون، فیزیکدان، برای تجسم‏بخشی به جریان متناوب ایجاد کرد. او سازه‏ی حاصل این یافته را در سال ۱۸۹۷ به صورت عمومی منتشر کرد: لوله‏ی خلاء ب... > بیشتر

در یک نگاه

طبیعت و طراحی محیطی اینتراکشن

مهدی حق‌شناس

طراحی اینتراکشن در کمک به ارتباط مؤثر انسان‌ها با جهان پیرامون، امکانی برای تعامل با طبیعت در برخی پروژه‌های محیطِ ساخته‌شده فراهم آورده است. به ‌طوری که فضاهای دیجیتالِ مورد استفاده در بخش داخلی یا بیرونی ساختمان‏ها، شکلی از امتداد طبیعت به داخل زندگی معاصر شوند. جستار حاضر با هدف گسترش مطالعات بصری و شناخت ابعادی از طبیعت و کارکردهای طراحی محیطی اینتراکشن، از دو منظر به این موضوع می‎پردازد.... > بیشتر