نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 34

پاییز ۱۳۹۴

ویژه‌ی کارکرد و طراحی

با مطالبی از پگاه احمدی، علی افسرپور، وانینا پینتر، سرگئی سروف، علی رشیدی، مجید عباسی، ‪آریا کسائی، احسان رضوانی‬، روشنک کیقبادی، ساعد مشکی‪ ،‌‬ینس مولر، امیلی وِربا فیشر و نژده هوانسیان

حرفه‌ی طراحی گرافیک

علی رشیدی

خلاقیت و فکرهای بدیع در طراحی گرافیک ممکن است نتیجه ای در پی داشته باشد که جلب توجه کند و بیننده‌ی خود را حیرت زده سازد. اما به واقع این اتفاق در جهانِ امروز از میزان اهمیت کمتری برخوردار بوده و تاثیر آن ناچیز است. طراحی گرافیک زمانی می‌تواند موفق باشد که در چارچوب اهداف سازمان قرار گیرد و در بسط و گسترش کسب‌وکار تاثیرگذار باشد. وقتی که تفکر و اجرای طراحی با اهداف کسب وکار گره می‌خورد، طراحی گرافیک جایگاه خود را از تولیدگر یک تصویر زیبا به یک ابزار هدفمند ارتقا می‌دهد. در واقع طراحی گرافیک استراتژیک یک زبان خاص است... > بیشتر

دیزاین و کارایی

نژده‭ ‬هوانسیان‭

بسیاری از ما در دنیای حرفه‌ای، قطعاً حداقل یکبار با جمله‌ای تقریباً با این مضمون از زبان کارفرمایان روبرو شده‌ایم. در نگاه نخست، به‌نظر می‌رسد که چنین بیانی برای هر دو طرف این تعامل کارفرما-دیزاینر ارزش‌آفرین باشد. از یکسو، دیزاینر از «هنرمند» خوانده‌شدن خود خرسند می‌شود و به این عنوان منتسب به خود می‌بالد. از سوی دیگر، کارفرما نیز معتقد است که با به‌کار گرفتن چنین دیزاینر «هنرمندی»، علاوه بر رفع نیاز مقطعی خود، به‌خاطر همنشینی با چنین فردی، برای خود و کسب‌وکارش اعتبار نیز خریده است. ولی با نگاهی عمیق‌تر به‌مواردی این‌چنین، می‌بینیم که در بسیاری از مواقع... > بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

استودیو شیزارو

علی افسرپور

کنفوسیوس می‌گوید: «آنچه را بر خلاف آداب مرسوم برازندگی است نگاه نکن، گوش نکن و نگو.» این پند فیلسوف باستان، در فرهنگ مردم مشرق‌زمین در قالب سه میمون که به‌ترتیب چشم‌ها، گوش‌ها و دهان خود را با دست پوشانده‌اند نمود یافته است. اما گاهی میمون چهارمی نیز این سه را همراهی می‌کند؛ میمونی که دست بر سینه نشسته و بیانگر این پند است: «بدی نکن.» نام این میمون «شیزارو» است. شیزارو یک استودیوی دیزاین کم‌سر و صدا، بی‌حاشیه و پیشرو در کوچه‌ی گلفام خیابان آفریقا در تهران است که روی کار برندسازی تمرکز دارد. طراحی‌هایی که از این استودیو بیرون می‌آید می‌توان با صفت‌هایی همچون... > بیشتر

پروژه

موز‌ه‌ی گرافیک ایران؛ گنجینه‌ی بی‌زمان!

احسان رضوانی

عصر روز یکشنبه بیست‌و‌هشتم دی‌ماه سال‌۱۳۹۳ خورشیدی، جمعی از طراحان گرافیک در بنای «ارباب هرمز» واقع در پارک پلیس تهران گرد هم آمدند تا آرزوی چندین و چند‌ساله‌ی خود را محقق ببینند و در جشن افتتاح آن شرکت کنند؛ موزه‌ی گرافیک ایران. تاسیس این موزه یکی از اهداف اصلی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران بود که تقریباً از بدو تاسیس این نهاد پیگیری می‌شد. برپایی موزه‌ی گرافیک ایران گام بسیار مهم و موثری در ثبت و اسکان و مستند‌سازی بخش مهمی از فرهنگ تصویری معاصر و تولیدات آن است که در سال‌های آوارگی‌اش، «گنجینه‌ی بی‌مکان» لقب گرفته بود.... > بیشتر

طراحی امروز ـ 1

پوسترهای روزانه / مروری بر هنر پوستر پیتر بانکوف

سرگئی سِروف

در کار طراح، برداشت ایدئولوژیک همواره در گرو برداشت ظاهری است. اگر تفکر خلاق در کار باشد، طراح به مدد دست و چشم راه‏‌های مناسبی می‌یابد که کاملاً از ادراک منطقی صریح به دور است. تنها مشتریان کم‏‌هوش، کارشناسان بازاریابی و مدیران هستند که شغل طراح را فرایند یک‏‌طرفه‌‏ای از سفارش تا تحویل کار و از محتوا تا فرم می‏‌بینند. امروزه، این تصور ابتدایی در بازار طراحی بسیار رواج یافته است و دقیقاً همین تصور است که طراحی تجاری ملال‏‌آور و کسالت‌‏بار پیرامون‌مان را به بار می‌آورد. در حقیقت، پیتر بانکوف به همراه تیم دیزاین دپوـ ‏یکی از مهم‌‏ترین استودیوهای مسکو‏ـ خود دستی در تولید انبوه... > بیشتر

طراحی امروز ـ 2

فردریک تِشنِر: پیچیدگی چندپاره

وانینا پینتر

آثار فرِدِریک تِشنِر به دور از شتاب‌زدگی و تقریباً خلاف جریان غالب در فرانسه شکل گرفته است. کارنامه‌ی هنری تشنر بی‌‏نقص و نیز خاص نسل اوست. پس از فارغ‌‏التحصیلی از دانشسرای عالی ملی هنرهای زیبا اولین نشانه‌ی افتخارش را در استودیوی پیِر دی شولوو سپس در آتلیه‌ی آفرینش گرافیک پیِر برنارد، یکی از بنیانگذاران گراپوس، به سینه زد. در پایان سال ۲۰۰۲،  استودیوی خود را تأسیس کرد و سبک گرافیک آرام و ملایمی را شکل داد که جامعه‌ی فرانسوی را از طریق نهادهای فرهنگی‌‏اش مخاطب قرار می‌‏داد. تشنر عمله و اکره‌ی فرهنگ یا مرید هنر معاصر نیست. او از کار خود برای به چالش‌کشیدن قلمروهای تازه استفاده می‏‌کند.... > بیشتر

رو‌به‌رو‭

ساده‌‏نگاری، عینی‌بودن و انسانی‌بودن

مجید عباسی

 اودو اشلیمان متولد ۱۹۵۸، طراح ارشد و مدیر طراحی شرکت اِنترو در تورنتو است. او تاکنون پروژه‌های گوناگونی را در زمینه‌ی توسعه‌ی طراحی هویت بصری، ارتباطات سازمانی و طراحی محیطی در کانادا و نقاط مختلف جهان هدایت کرده است. اشلیمان کار حرفه‌ای خود را در سال۱۹۸۲ به صورت داوطلبانه و پس از پایان تحصیلاتش از کالج فنی دیزاین وُرسبورگ، در استودیوی اشتانکوفسکی+دوشک در فرانکفورت آغاز کرد. آنتون اشتانکوفسکی، طراح گرافیک، عکاس و نقاش یکی از تأثیرگذارترین طراحان نیمه‌ی دوم قرن بیستم آلمان بود که نظریه‌ی دیزاین وی در حوزه‌های گوناگون طراحی بصری و تایپوگرافی... > بیشتر

مرجع

رولف مولر: قصه‌پرداز، طراح نشانه، طراح سیستم

یِنس مولر

رولف مولر سال ۱۹۴۰ در شهر دورتموند در غرب آلمان چشم به جهان گشود. در ۲۰ سالگی برای تحصیل در مدرسه‌ی طراحی اولم اقدام کرد و کاملاً برخلاف انتظارش پذیرفته شد. رولف سه سال در اولم و زیر نظر اُتل آیشر تحصیل کرد. سال آخر دوران دانشجویی‌اش به زوریخ نقل مکان کرد و در استودیوی مشهور جوزف مولر بروکمان مشغول به کار شد. در سال ۱۹۶۴ اولین استودیوی شخصی‌اش را در اولم افتتاح کرد و اولین سفارش را برای طراحی هویت سازمانی و برندینگ شرکت ویلکان ـ تولیدکننده‌ی مبلمان اداری ـ دریافت کرد. کمی پس از آن معلم سابقش اُتل آیشر از او خواست... > بیشتر

آرشیو

پژوهشی نوین و ژرف و سترگ درباره‌ی کارگاه نمایش

آریا کسایی

هدف کارگاه/ «کمک به نویسندگان٬ بازیگران٬ کارگردانان و طراحان برای خودآزمایی‌ها و تجربه‌هایی به دور از محدودیت‌های متداول نمایش.» این مانیفست کارگاه نمایش است که در آغاز همه‌ی برنامه‌ها و نوشته‌های کارگاه خوانده می‌شود. جایگاه آن در آغاز متن است چون کوتاه٬ دقیق و یکی از عمل‌شده‌ترین مانیفست‌های هنری در ایران است. واژه‌ی «طراحی» در این عبارت شامل طراحی پوستر، کتاب٬ بروشور٬ نور٬ لباس و صحنه‌ی تئاتر است. رفتار کارگاه/ «اگر کسی طرحی داشت که در قالب‌های نو بود٬ به شورای کارگاه پیشنهاد می‌داد. اگر با مانیفست کارگاه نزدیکی داشت فرق نمی‌کرد جوان باشد٬... > بیشتر

گوناگون

از تجسم داده تا تجسم اطلاعات و دانش / نگاهی به آثار سانتیاگو اورتیز

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

به‌عنوان مدرس طراحی که تجسم اطلاعات آموزش می‏‌دهد، به دانشجویانم سخت توصیه می‏‌کنم گرایش‏‌ها و قالب‏‌های طرحی را که در وب‏‌سایت‌‏های ایده‌‏های بکر طراحی با ولع می‌‏بلعند کنار بزنند. خطر کنند و بگذارند محتوا و پیام حقیقی ـ‏ همراه با دیدگاه زیبایی‌‏شناختی منحصربه‏‌فرد‏ـ ساخت فرم را هدایت کند. سانتیاگو اورتیز نمونه‌ی برجسته‌ی طراحی است که دقیقاً همین کار را می‏‌کند. او که ریاضیدانی آموزش‏‌دیده است از عنفوان جوانی می‏‌دانست که می‏‌خواهد ریاضیات را با نوعی هنر تلفیق کند. اورتیز مدیر آزمایشگاه‏‌های موبیو است، گروهی مرکب از متخصصان علمِ داده، سازندگان نرم‏‌افزار و طراحان مستقر در نیویورک و... > بیشتر

در یک نگاه

دو کاسه

روشنک کیقبادی

در حال حاضر یک کاسه‌ی متعلق به قرن دهم میلادی از ایران در موزه‌ی هنر متروپولیتن نیویورک مسکن دارد که به احتمال زیاد در سمرقند ساخته شده، اما در نیشابور (در شمال غرب ایران) پیدا شده است. این کاسه که با خوشنویسی تزئین شده، رویَش نوشته‌ای به خط کوفی شرقی دارد که آرزوی «برکت، کامیابی، حسن نیت، صلح و خوشبختی» برای صاحب و استفاده‌کننده‌ی خود می‌کند. دو سال پیش در شهر فارگو در داکوتای شمالی (در شمال مرکزی ایالات متحده‌ی امریکا) یک کاسه به‌دست سفالگری به نام مایکل سترند ساخته شد که بخشی از پروژه‌ای به نام «کاسه‌های پیرامون شهر» بود. این کاسه در یک جعبه‌ی چوبی که مخصوص... > بیشتر