نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 33

آرشیو

مروری بر نمایشگاه‌های تایپوگرافی ایرانی

بهزاد متبحری

تایپوگرافی چیست؟ اکنون کمتر کسی به دنبال طرح یا یافتن پاسخ این پرسش است؛ تایپوگرافی وجود دارد، موجه و مشروع است و به مثابه رویکرد و روش در خلق آثار طراحی گرافیک به کار می‌رود. اما در زمستان ۸۱ این‌گونه نبود: «بوف کور»، اولین نمایشگاه تایپوگرافی ایرانی، در حالی در گالری سیحون برگزار می‌شد که در وضعیتی ناهمساز پوسترهای مبلغان و منقدانِ تایپوگرافی در کنار یکدیگر به نمایش درآمده بود و برگزار‌کننده‌ی آن، رنگ پنجم، ‪ در دیباچه‌ی کتاب نمایشگاه هم‌چون ناظری بیرونی و بی‌طرف می‌کوشید اشتیاق گناه‌آلود خود به آن را پنهان - یا کمتر آشکار - و دست‌آخر اعتراف کند «بوف کور بهانه‌ای است برای پرداختن به تایپوگرافی فارسی.»
رنگ پنجم پیشتر در کتاب اولین نمایشگاهش، «خشت اول»، کوشیده بود دلایل گزینش رسانه‌ی پوستر را تبیین کند؛ پوستر زمینه‌ای است که «یک طراح گرافیک می‌تواند در آن به وسیله‌ی تمامی آن‌چه در چنته دارد عرض اندام کند.» پس ابزار قدرت‌نمایی فن‌آورانه و هنرمندانه است و «[...] در واقع پوسترها هستند که عصاره‌ی اصلی و تمایزات و مشخصه‌ها را در خود دارند.» پس محمل مؤلفه‌های برسازنده‌ی بیان شخصی است. 
به نظر می‌رسد در آغاز دهه‌ی ۸۰ هیچ‌ چیز بدیهی‌تر از چنین ترکیبی از رسانه و روش نبوده است.  بیشتر >

بهزاد متبحری

متولد ۱۳۶۳، دانش‌آموخته‌ی ارتباطات بصری از دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران، مدیر خلاقیت، کپی‌رایتر و طراح گرافیک مقیم تهران است. او فعالیت حرفه‌ای‌اش را با طراحی گرافیک آزاد در طول تحصیل آغاز کرد و پس از فارغ‌التحصیلی به آژانس‌های تبلیغاتی اشاره و رسانه خلاق پیوست. در این مدت او در جایگاه مدیر هنری/کپی‌رایتر و مدیر خلاقیت در گستره‌ی وسیعی از پروژه‌های برندینگ و ارتباطات بازاریابیِ برندهای داخلی و بین‌المللی هم‌چون نستله، هنکل، گارنیه، بانک سامان، گلستان، دراژه و سیهاوی مشارکت کرد. بهزاد به تازگی استودیوی شخصی‌اش را با رویکرد توسعه‌ی کانسپت، برندینگ و نویسندگی خلاق بنیان نهاده است. bdmotebaheri@gmail.com

تایپوگرافی، کارکرد یا شکل

مجید عباسی

> بیشتر

نظر

آیا معماران باید تایپ را درک کنند؟

اریک اشپیکرمان

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

جهان رضا عابدینی

باوند بهپور

> بیشتر

پروژه-1

اکنون هنگامه‌ی تغییر است! به بهانه‌ی طراحی دامون خان‌جان‌زاده برای فونت دیبا

هیربد لطفیان

> بیشتر

پروژه-2

نشان در میان ۱۰۰ مجله‌ی برگزیده‌ی ‪کلاسیک‬ طراحی گرافیک

پگاه احمدی

> بیشتر

طراحی امروز

تایپ آینده: یک گرایش نشانه‌شناختی

پویا احمدی

> بیشتر

رو‌به‌رو‭

تکنولوژی آنقدر هم کارآمد نیست! / روبه‌رو با متیو کارتر

رابرت اَپلتون

> بیشتر

مرجع

تأملی در یک نمایشگاه

فیلیپ برتون

> بیشتر

گوناگون

دست‌هایم بالاست، شلیک نکن! نگاهی به کارهای تایپوگرافیک اریک برندت

مجید عباسی

> بیشتر