نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 37

پاییز ۱۳۹۵

ویژه‌ی زنان و دیزاین

با مطالبی از پگاه احمدی، پویا احمدی، علی بختیاری، کریستف بیگننس، وانینا پینتر، علی رشیدی، مجید عباسی، مجید کاشانی، روشنک کیقبادی، علیرضا مصطفی‌زاده، امیلی وربا فیشر 

زنان و دیزاین

مجید عباسی

تا پیش از انقلاب مشروطیت در ایران، نقش زنان در اجتماع بسیار کمرنگ بود. می‌توان گفت همزمان با انقلاب مشروطیت، دوره‌ی جدیدی از فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زنان در ایران آغاز شد و از آن زمان تا کنون آنان برخلاف دوره‌ی قاجار و جداسازی جنسیتی در تمام سطوح جامعه، کم‌کم درگیر مسائل اجتماعی شدند. اصلی‌ترین ویژگی مشروطیت حضور همزمان زنان و مردان در جامعه بود. اگرچه زنان در طول انقلاب، تصمیم‌گیرنده نبودند، اما در تغییرات اساسى جامعه نقش مؤثری ایفا کردند. در اين دوران جنبش روشنفکرى زنان، تحت تاثیر دو گرایش عمده بود؛ ... >بیشتر

نظر

زنان و دیزاین: چه چیزی عوض شده؟

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

به‭ ‬عقب‭ ‬برگردیم‭.‬ بیشتر‭ ‬از‭ ‬نصف‭ ‬کسانی‭ ‬که‭ ‬می‏خواستند‭ ‬در‭ ‬مدرسه‌ی‭ ‬هنر‭ ‬باوهاوس ‬ثبت‭ ‬نام‭ ‬کنند‭ ‬زن‭ ‬بودند‭. ‬با‭ ‬وجود‭ ‬این،‭ ‬بخش‭ ‬مجزایی‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬‮«‬تسهیلات‭ ‬زنان‮»‬‭ ‬برای‭ ‬آن‌ها‭ ‬در‭ ‬نظر‭ ‬گرفته‭ ‬شده‭ ‬بود‭ ‬تا‭ ‬استعدادشان‭ ‬تهدیدی‭ ‬برای‭ ‬مردان‭ ‬ایجاد‭ ‬نکند‭. ‬اگرچه‭ ‬باوهاوس‭ ‬در‭ ‬هنگام‭ ‬آغاز‭ ‬به‭ ‬کارش‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬1919‭ ‬اعلام‭ ‬کرده‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬برابری‭ ‬زن‭ ‬و‭ ‬مرد‭ ‬معتقد‭ ‬است،‭ ‬تصمیم‭ ‬والتِر‭ ‬گروپیوس برای‭ ‬تفکیک‭ ‬این‭ ‬زنان‭ ‬بی‏تردید‭ ‬اشتباه‭ ‬بود‭. ‬با‭ ‬این‭ ‬حال،‭ ‬این‭ ‬مسئله‭ ‬سد‭ ‬راه‭ ‬استعداد،‭ ‬شور‭ ‬یا‭ ‬آفرینندگی‭ ‬زنان‭ ‬نشد‭.‬ رساله‌ی‭ ‬‮«‬زنان‭ ‬باوهاوس‮»‬‭ ‬اثر‭... >بیشتر

طراحی معاصر ایرانی ـ ۱

وقتی پای یک زن در میان است! درباره‌ی پریسا تشکری و فعالیت‌هایش

مجید کاشانی

۱. طراحی گرافیک بر خلاف اسم و ظاهر فریبنده‌اش، حرفه‌ای طاقت‌فرساست که در بسیاری از موارد به معنی واقعی کلمه مصائبی به همراه دارد! سر و کله ‌زدن با مجموعه‌ای از چالش‌های کاری، مراوده، تقابل و تحملِ طیف متنوع و گاه نامربوطی از سفارش‌دهندگان، داشتن مجموعه‌ای از مهارت‌های تکنولوژیک و فنی، رقابت‌های پنهان و آشکار با همکاران، درگیری با حواشی، توانایی در نوشتن، سخن ‌گفتن، مدیریت، مجاب ‌کردن، کار گروهی و... آن روی دیگر سکه‌ برای یک طراح گرافیک حرفه‌ای هستند. به همین دلایل، اغلب طراحان موفق، پوست‌کلفت‌ترین آدم‌هایی هستند که در اطرافم دیده‌ام! ... >بیشتر

طراحی معاصر ایرانی ـ ۲

با چمدانى پر از دیزاین؛ نگاهی به کارهای میترا شاهسوند

علیرضا مصطفی‌زاده

میترا‭ ‬شاهسوند‭ ‬تا‭ ‬کنون‭ ‬هیچ‭ ‬پوسترى‭ ‬طراحى‭ ‬نکرده،‭ ‬اما‭ ‬فرم‌هاى‭ ‬عملیات‭ ‬بانکى‭ ‬مشتریان‭ ‬یک‭ ‬بانک‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬گونه‌اى‭ ‬طراحى‭ ‬کرده‭ ‬که‭ ‬روزانه‭ ‬هزاران‭ ‬نفر‭ ‬در‭ ‬مراجعات‭ ‬خود‭ ‬به‭ ‬شعب‭ ‬مختلف‭ ‬آن،‭ ‬با‭ ‬استفاده‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬فرم‌ها‭ ‬کارشان‭ ‬را‭ ‬آسان‌تر،‭ ‬سریع‌تر‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬آرامش‭ ‬بیشتر‭ ‬انجام‭ ‬می‌دهند‭. ‬فکر‭ ‬نمی‌کنم‭ ‬من‭ ‬و‭ ‬بسیارى‭ ‬از‭ ‬دوستان‭ ‬همکارم،‭ ‬با‭ ‬پوسترهایمان‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬افتخار‭ ‬در‭ ‬گالرى‌ها‭ ‬به‭ ‬نمایش‭ ‬می‌‌گذاریم،‭ ‬تا‭ ‬کنون‭ ‬توانسته‭ ‬باشیم‭ ‬چنین‭ ‬کارى‭ ‬انجام‭ ‬دهیم‭ ‬و‭ ‬گرهى‭ ‬جدى‭ ‬از‭ ‬کار‭ ‬فروبسته‌اى‭ ‬باز‭ ‬کرده‭ ‬باشیم‭.‬ میترا‭ ‬شاهسوند‭ ‬گرافیک‭ ‬دیزاینرى‭ ‬است‭ ‬که... >بیشتر

طراحی امروز

مقاله‏‌ای درباره‏‌ی آنته لنز

وانینا پینتر

«رنگ محل تلاقی ذهن ما و جهان است.» ـ پُل سِزان به ژواکیم گاسکه در سپتامبر 2002، خبر‏نگار ماهنامه‏ی اِتَپ بودم که برای اولین بار به استودیوی آنته لنز پا گذاشتم. دو عضو جوان هیأت تحریریه او را، که از اواخر دهه‏ی 1990 مظهر طراحی گرافیک زنانه‏ی فرانسه بود، به‏دقت دنبال می‏کردند و این دیدار را به من پیشنهاد کرده بودند. باید به صفت زنانه توجه داشت، چرا که محیط فرانسه، با اینکه آن‏چنان متعهد و آزادی‌خواه می‏نماید، نسبت به زنان گرافیست کاملاً سهل‏انگار یا بی‏مسئولیت بوده ــ و همچنان هست. مقاله‏ی ناشیانه‏ای نوشتم، از بس که می‏خواستم تأثیرگذار باشم. از آن هنگام،... >بیشتر

روبه‌رو

ساختِ اطلس: روبه‌رو با آستريد اِستاورو

مجید عباسی

آسترید استاورو بنیان‌گذار و مدیر خلاقیت استودیو اطلس در پالما، مرکز مایورکا بزرگترین جزیره‌ی اسپانیایی در قلب دریای مدیترانه با نزدیک به ۹۰۰ هزار نفر جمعیت است؛ استودیوی دیزاینی که با ناشران معتبر در سطح اروپا و بین‌المللی همچون انتشارات فیدان، لارس مولر، لاورنس کینگ، کمپر و وال‌پیپر گرفته تا سفارش‌دهندگانی نظیر موزه‌ی ملی انرژی، مرکز هنرهای معاصر و موزه‌ی دیزاین بارسلونا همکاری دارد. آسترید متولد تریسته (ایتالیا)، دانش‌آموخته‌ی کالج هنر و دیزاین سن‌مارتین لندن و کالج سلطنتی هنر، به خاطر طراحی مطبوع‌اش در تایپوگرافی، خلاقیت و ارائه‌ی مهارت‌های دیزاین بخصوص در طراحی کتاب و مجله،... >بیشتر

مرجع ـ ۱

تایپوگرافی تجربی: نگاهی به آثار رُزماری تیسی

کریستف بیگنِنس 

سال ۱۹۴۰ در مجله‌ی انگلیسی آرکیتکچر رویوز از تایپوگرافی سوئیسی تجلیل شد: «تایپوگرافی سوئیسی همیشه خوب است.» موضوع این ستایش تایپوگرافی منطقیِ مکس بیل، ارنست کلر، ریچارد پل لوس و هاوس نویبورگ از مدرسه‌ی زوریخ بود. در سال‌های بعد طراحان گرافیک جوان‌تر از بازل و زوریخ به این جمع پیوستند و ایده‌هایشان را به اشتراک گذاشتند. در مقایسه با آثار طراحی گرافیک در انگلیس و امریکا که دم از سبک سوئیسی بین‌المللی می‌زدند کارهای این استودیوها بسیار بدیع به نظر می‌رسید. به منظور درک بهتر اینکه چگونه رُزماری تیسی در قالب سبک سوئیسی منطقی می‌گنجد و چگونه این سبک را توسعه داده... >بیشتر

مرجع ـ 2

لوسیل تنازاس: یک خانه به‌دوش فرهنگی

علی رشیدی

لوسیل تنازاس بی‌شک از آن دسته افرادی است که با آغوش باز از تجربه‏ورزی‏های ریز و درشت استقبال می‌کند و اجازه می‌دهد که این تجربیات در ذهن و احساس او نفوذ کند و شخصیت او را پالایش دهد. تمام تجربیات دور و نزدیکش به‌خصوص تجربه‌هایی که بُعد فرهنگی و اجتماعی دارند، او را به شخصیتی منحصر بفرد تبدیل کرده که مورد احترام عام و خاص است. لوسیل سال ۱۹۵۳ میلادی در شهر مانیل فیلیپین به دنیا آمد و تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی در آنجا گذراند. او در سال ۱۹۷۹ به امریکا رفت و در کالج هنری کالیفرنیا۲ شروع به تحصیل کرد. ورود لوسیل تنازاس... >بیشتر

آرشیو ـ ۱

زنان طراح: گذر شهاب‌ها

علی‭ ‬بختیاری

این مقاله با توجه به ماهیت آرشیوی و ثبت‌ ناشدگی بسیاری از قطعات تاریخی مرتبط با آن، ممکن است در آینده مورد بازبینی و تکمیل قرار گیرد. تاریخ دیزاین در قرن شمسی حاضر، پیش از شکل‌گیری حرفه‌ای صنعتی با این عنوان، توسط نقاشانی مستعد که توانایی ایجاد فضا‌ها و استفاده از تکنیک‌های مختلف را داشتند، تحت عنوان نقاشی تبلیغاتی شکل گرفت. این فضا در زمان شکل‌گیری (دهه‌های اول و دوم قرن ۱۳۰۰)، با توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی ایران، فضایی به شدت مردانه بود. سوای بسیاری خوشنویس، تابلوساز و کتاب‌آرا که نامی از آنها باقی نمانده، می‌توان از برادران سروری و فردریک تالبرگ به عنوان اولین «دیزاینر»های حرفه‌ای ایران نام برد. در دهه‌ی ۱۳۴۰، با افزایش میزان شهرنشی... >بیشتر

آرشیو ـ ۲

به‌خاطرِ دلشیفتگی به حروف؛ کرول والر و کلوپ طراحان تایپ

پویا احمدی

کلوپ طراحان تایپ (تی.‌دی.سی) یک موسسه‌ی بین‌المللی عمده است که آثار برتر در زمینه‌ی تایپوگرافی چاپی و دیجیتال را پشتیبانی و حمایت می‌کند. این موسسه از سال ۱۹۴۶ تا به حال مشوق آثار پیشرو در زمینه‌ی طراحی تایپ و تایپوگرافی بوده است. کلوپ طراحان تایپ در سال ۱۹۴۳ توسط گروهی از حروفچین‌های متخصص که در آژانس‌های تبلیغاتی نیویورک فعالیت داشتند بنیانگذاری شد. این گروه در ابتدا با هدف بحث و بررسی آثار اعضای آن جلسات خود را در حین صرف نهار برگزار می‌کردند. رهبری این نشست‌ها در ابتدا به عهده‌ی پیت تولز از شرکت جی والتر تامسون بود. ... >بیشتر

گوناگون

جایگاه پیرایه: جنگل تایپوگرافی مرین بنچیز

روشنک کیقبادی

از دید هنر مدرن، متن در طراحی گرافیک منطقی کانون معنی است که خود را در قالب تایپوگرافی ساده نمایان می‌سازد و بر نگاره که در قالب تصویرسازی است برتری دارد. از این رو طراحی گرافیک موفق و کارکردی از طریق تایپوگرافی خوانا، نگاره‌ی واضح و ترکیب‌بندی متوازن و بدون پیرایه پیام خود را می‌رساند. همانگونه که الیس توومبلو اشاره می کند به لحاظ تاریخی بحث‌های مداومی (بیشتر خصمانه) در مورد پیرایه و جایگاه آن در هنر و طراحی در جریان بوده که آیا پیرایه متقلب و معیوب است (جان راسکین)، یا اینکه باید رام و برایش قانون وضع شود (اوون جونز) و یا مجرم شناخته شود (آدولف لوس). با وجود این،... >بیشتر