نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 25

نظر

روند طراحی دستی

میشائیل رنر

در ده سال اخير، تمركز بر دست و روش‌های دستی در روند شكل‌گيری تصاوير بديع بار ديگر در طراحی و هنر اهميت فزاينده‌ای يافته است. ظاهراً پيدايش ابزارهای ديجيتالی و امكانات آنها در خلق تصاوير موجب شده اين حوزه امروزه از آن دسته پيام‌های بصری كه با مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای بسيار دقيق توليد می‌ شوند، اشباع شود. گويی ناگهان كيفيت كاغذ و رنگ‌های چاپ، وترسیم‌هایی كه با دست روی صفحه ی كاغذ خلق می‌شوند، در مقايسه با انبوه تصاوير مجردی كه به شيوه ی ديجيتالی خلق می‌كنيم و روی صفحه ی كامپيوتر يا پرده ی نمايش در معرض ديد قرار می گيرند، تازه و انسانی و متفاوت‌ می‌نمايند. اين اظهار نظر ممكن است سطحی و مبتنی بر گرایش‌های محدود به يك منطقه باشد. شايد پس از ديدن نمونه‌های متعدد از تصاويری كه كاملاً مشخص است با دست خلق شده‌اند، تصاوير ذهنی توليدشده با كامپيوتر را بار ديگر با نگاهی نو تفسير كنيم.
جالب‌تر از تعمق درباره ی گرايش‌های زيباشناختی و پيش‌بينی آنها، بررسی رابطه ی دست و توليد تصاوير و تفاوت اين روش با خلق تصاوير در روند كولاژ، عكاسی يا تصاوير مبتکرانه‌ای است كه با برنامه‌ی كامپيوتری خلق می‌شوند. اگر روند طراحی را بعنوان اساسی‌ترين روش دستی توليد تصوير در نظر بگيريم، كلمات فقط تا حدی از عهده ی توصيف اين روند برمی‌آيند. برخی تصميم‌ها، از قبيل هدف كلی طرح، انتخاب ابزار بیشتر >

میشائیل رنر

متولد ۱۹۶۱ کار حرفه‌ای خود را پس از پایان تحصیلات در مدرسه‌ی دیزاین بازل با تجربه در شرکت کامپیوتری اپل و همزمان در سال ۱۹۸۶ با تحول در دنیای دیجیتال آغاز کرد. در سال ۱۹۹۹ مدیریت انستیتوی ارتباطات بصری در مدرسه‌ی دیزاین بازل را به‌عهده گرفت. او عضو مرکز ملی پژوهش آیکونیک سوییس (۲۰۰۵ ـ ۲۰۱۳) بوده است. فعالیت‌های پژوهشی او بر بنیان توسعه تواناهایی موجود در دیزاین شکل گرفته که خلق تصویر، موضوع محوری پژوهش و روش‌شناسی او در فرایند دیزاین است. تا کنون کارگاه‌ها و سخنرانی‌های او در نقاط مختلف اروپا و جهان از جمله در موزه‌‌ی هنرهای معاصر تهران برگزار شده است. رنر عضو اتحادیه‌ی بین‌المللی طراحی گرافیک (ای.جی.آی) است. michael.renner@fhnw.ch

کارِ دستی: جاودانگیِ شعر و اندیشه

ابراهیم حقیقی

> بیشتر

طراح معاصر ایرانی

کم گوی و گزیده گوی؛ نگاهی به کارهای ساعد مشکی

فرشید مثقالی

> بیشتر

پروژه

پروژه‌ی جمعی طراحی گرافیک طراحانِ آزاد

آریا کسایی

> بیشتر

طراحی امروز ـ 1

آنتوان و مانوئل: تزیینات و زیبایی

وانینا پینتر

> بیشتر

طراحی امروز ـ 2

هر روز یک طراحی؛ نگاهی به طراحی های پائولا تراکسلر

کامبیز شافعی

> بیشتر

روبه‌رو ـ 1

بداهه‌های روسی؛ گفت وگوی مجید عباسی با یوری گولیتف

مجید عباسی

> بیشتر

روبه‌رو ـ 2

نقشه‌ی نقاشی شده یا نقاشی‌های نقشه شده؛ گفت‌و‌گوی مجید عباسی با پائولا شر؛

مجید عباسی

> بیشتر

مرجع

استاد من: برَد هالند

استیون هلر

> بیشتر

گوناگون

اوردیگامی، یا چگونه آموختم اطلاعات را تا کنم!

پویا احمدی

> بیشتر

در یک نگاه

دهه ی هشتاد و ما

مجید کاشانی

> بیشتر