نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 41

گوناگون

موزه‌ی معصومیت

آیشه‌گُل ‌ایزر

نظریه‌پرداز ارتباطات کانادایی، مارشال مک‌لوهان، که معتقد بود تغییر در فناوری‌های ارتباطی نقش عمده‌ای در تحول زندگی اجتماعات انسانی ایفا می‌کند، در سال ۱۹۶۷ اظهار کرد که «شهر دیگر چیزی نیست به جز شبحی فرهنگی برای توریست‌ها.» او شهرها را «دهکده‌های جهانی» می‌دانست.
موزه‌ها نهادهایی هستند که شواهد قطعی نوع بشر و محیط پیرامونش را به منظور آموزش، مطالعه و لذت زیبایی‌شناسانه‌ی انسانی گردآوری و حفاظت می‌کنند، مورد پژوهش قرار می‌دهند، منتقل می‌کنند و نمایش می‌دهند. از آنجا که این نهادها ماهیتی غیرانتفاعی دارند به روی عموم باز هستند و به توسعه‌ی جوامع خدمت می‌کنند. آنها در مقیاسی که روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود، از اشیا تا بناها و از ساختمان‌ها تا شهرها، اشیایی را که باید گردآوری و حفاظت شوند، به نمایش درآیند و مورد اقدامات دیگری قرار بگیرند تعیین می‌کنند.
کارول دانکن و آلن والاچ در کتابی به نام «موزه‌ی جهانی پژوهش»5، در تعریف موزه‌ها، می‌گویند: «موزه‌ها از نظر معماری و تاریخ هنر نهادهایی مشابه معابد و برخی انواع قصرها هستند. تمامیت (یکپارچگی) کار هنر و فرم معماری تجربه‌ی بازدیدکنندگان را سازماندهی می‌کند، درست مانند سناریویی که اجرا را سامان می‌بخشد. در حالی که افراد بر اساس تحصیلات‌، طبقه و فرهنگ‌شان واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند، معماری امری مفروض است که بر ساختار پایه‌ای یکسانی برای همه اصرار می‌ورزد... بیشتر >

آیشه‌گُل ‌ایزر

دانش‌آموخته‌ی آکادمی هنرهای زیبا سارایوو (۱۹۸۵) است و درجات عالی تحصیلی خود را تا مقطع دکترا در دانشگاه معمار سینان استانبول گذرانده است. در سال ۲۰۰۰ استودیوی دیزاین شخصی خود را راه‌اندازی کرد و در سال ۲۰۰۵ مدیریت دپارتمان طراحی گرافیک در دانشگاه معمار سینان را عهده‌دار شد. پروفسور ایزر عضو موسس بنیاد دیزاین اِمره سنان و انجمن طراحان گرافیک ترکیه است. آثار او در نمایشگاه‌ها، موزه‌ها و مجموعه‌های گوناگون به نمایش درآمده است. وی نویسنده‌ی مقالات متعدد در نشریات تخصصی است. izer.aysegul@gmail.com

موزه‌ها؛ روایتِ گذشته، ترسیم‌ِ آینده

مجید عباسی

> بیشتر

نظر

موزه با من است؛ بحثی درباره‌ی طراحی گرافیک محیطی و موزه

مهدی حق‌شناس

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

هما دلورای؛ طراح ظرایف پُرقدرت

روشنک کیقبادی

> بیشتر

پروژه

گنجینه‌‏ی پنهان؛ درباره‏‌ی موزه‏‌ی گرافیک ایران

معراج قنبری

> بیشتر

طراحى امروز

طراحی تجربه‌های فرهنگی غیرمنتظره‌ی شیکاگو

تِنِر وُودفورد

> بیشتر

روبه‌رو ـ ۱

داستان‌گویی با اشیا و نگاره‌ها؛ اِلِن لوپتن، موزه‌ی دیزاین کوپر هیویت، اسمیتسونین

روشنک کیقبادی

> بیشتر

روبه‌رو ـ ۲

موزه‌ی دیزاین زوریخ؛ موزه‌ای برای همه، روبه‌رو با بِتینا ریشتر

مجید عباسی

> بیشتر

مرجع

تصاویر با ما چه می‏کنند؟ داستان موزه‌ی طراحی گرافیک در آمستردام

پگاه احمدی

> بیشتر

آرشيو

آرشیو طراحی گرافیک؛ رویال کالج در لندن

سارا جمشیدی

> بیشتر

در یک نگاه ـ ۱

موزه‌ی دیزاین مسکو؛ اولین در دیزاین

اُلگا سورینا

> بیشتر

در یک نگاه ـ ۲

مجمع‌الجزایر موزه‌های طراحی گرافیک در ایران

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر