نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 31

در یک نگاه

ما؛ از نگاه دیگران؛ طراحان گرافیک ایرانی و جوایز بین‌المللی

مجید کاشانی

۱- برخی، و تنها برخی از پوسترهایی که طراحی می‌شوند، آن‌هم به قضاوت «زمان»، مجال آن را می‌یابند که به عنوان یک «اثر هنری» در تاریخ ثبت شوند. به جز مسئله‌ی زمان، عوامل ارادی و غیر ارادی دیگری هم برای کامیابی یک پوستر وجود دارند. همین عوامل باعث می‌شوند تا در مرور پوسترهای ماندگار، به آثاری برسیم که شاید فاقد کیفیت‌های هنری ممتاز باشند؛ اما مواردی چون «موضوع»، «شهرت/مقبولیت طراح» و یا یک «اتفاق» خوشایند، به آن‌ها شانس بقا بخشیده است. برای مثال برخی آثار که برای رویدادهای بزرگ هنری‌، ورزشی یا اتفاقات بزرگ سیاسی- اجتماعی ساخته می‌شوند، نمونه‌هایی هستند که به علت ارزش تاریخی ممکن است در ردیف پوسترهای ماندگار قرار بگیرند، اما لزوماً دارای کیفیت‌های لازم یک اثر درخشان هنری نباشند.
در کنار همه‌ی این‌ها، مسابقات و حراج‌های هنری نیز به عنوان یکی دیگر از راه‌های جدید و پرقدرت رسیدن یک اثر به مقصد کامیابی قد علم کرده‌اند. تا کمی بیش از یک دهه پیش، قبل از آن‌که پدیده‌ی اینترنت به قدر آنچه امروز می‌شناسیم؛ وسعت و اعتبار یابد، تعداد مسابقات و بینال‌های طراحی پوستر آنقدر محدود و معدود بود که کمتر کسی را مجال شرکت و حتا اطلاع یافتن از فراخوان‌ها‌ بود.
پوسترهای آن روزگار پس از سپری ‌کردن وظایف ذاتی‌شان برای آن‌که به عنوان یک اثر هنری بیشتر >

مجید کاشانی

متولد ۱۳۵۷، دارای مدرک کارشناسی ارشد در طراحی گرافیک است. او به جز تدریس در دانشگاه؛ به تالیف کتاب، نقد و مقاله نیز می‌پردازد. برگزاری چندین نمایشگاه و سخنرانی در نشست‌های تخصصی از دیگر تجربیات اوست. حضور در نمایشگاه‌ها و مسابقات داخلی و خارجی؛ تاکنون برای وی جوایزی را نیز به‌همراه داشته است. عضویت در هیات داوری ده‌ها نمایشگاه داخلی و بین‌المللی نیز از دیگر فعالیت‌های اوست. آثار و فعالیت‌های او تا کنون در نشریات مختلفی معرفی شده‌اند. کاشانی در استودیوی شخصی‌اش با انتشارات، گالری‌ها، مراکز فرهنگی و… در زمینه‌ی طراحی گرافیک مشغول به همکاری است. mkashani429@gmail.com

دوران سپری‌شده

مجید عباسی

> بیشتر

نظر

پوستر معاصر و آینده‌ی آن؛ دیدگاه‌های طراحان گرافیک

طراحان گرافیک معاصر

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

گذشته حتا هنوز نگذشته است؛ مروری بر آثار طراحی گرافیک ایمان راد

محمد ایزدی

> بیشتر

پروژه

پوسترهای جیبی: پوستررو و پرشیانیسمو

پیوتر موتیکا

> بیشتر

طراحی امروز

پُست پوستر

پویا احمدی

> بیشتر

روبه‌رو

کار با استعاره‌ها؛ روبه‌رو با آندره‌ی لوگوین

اُلگا سورینا

> بیشتر

مرجع

تصویرهای به‌یاد ماندنی؛ طراحی‌های پوستر گونتر رامبو

یِنس مولر

> بیشتر

آرشیو

آشور بانیپال بابلا در پانزده پرده، یک پیش‌درآمد و یک موخره

آریا کسایی

> بیشتر

گوناگون

و اینک طراحی گرافیک کُره در تولید

مانو آن

> بیشتر