نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۴۲

پروژه ـ 1

این تایپ است که انتخاب می‌کند

هیربد لطفیان

در‭ ‬سال‌های‭ ‬اخیر،‭ ‬عده­‌ی‭ ‬کمی‭ ‬از‭ ‬طراحان‭ ‬که‭ ‬تعدادشان‭ ‬به‏‌سختی‭ ‬به‭ ‬انگشتان‭ ‬دو‭ ‬دست‭ ‬می‌رسد،‭ ‬پیگیری‭ ‬می‌کنند‭ ‬تا‭ ‬به‭ ‬حرفه‌ای‭ ‬شکل‭ ‬دهند‭ ‬که‭ ‬نمی­‌توان‭ ‬پیشینه‌ی‭ ‬معاصر‭ ‬مدونی‭ ‬در‭ ‬کسب‌وکار‭ ‬برای‭ ‬آن‭ ‬یافت؛‭ ‬کسانی‭ ‬که‭ ‬اکثرشان‭ ‬متولدین‭ ‬دهه‏‌ی‭ ‬شصت‭ ‬هستند‭ ‬و‭ ‬به‌جد‭ ‬می‌کوشند‭ ‬هویتی‭ ‬برای‭ ‬خود‭ ‬و‭ ‬نقش‌شان‭ ‬در‭ ‬فضای‭ ‬دیزاین‭ ‬امروز‭ ‬ایران‭ ‬بیابند؛‭ ‬نسلی‭ ‬که‭ ‬به‌­دلیل‭ ‬تحولات‭ ‬گوناگون‭ ‬جامعه‌ی‭ ‬اطراف‌،‭ ‬همیشه‭ ‬باید‭ ‬به­‌تنهایی‭ ‬پاسخ‭ ‬پرسش‌هایشان‭ ‬را‭ ‬بیابند‭. ‬امید‭ ‬امامیان‭ ‬و‭ ‬رضا‭ ‬بختیاری‌­فرد‭ ‬که‭ ‬متعلق‭ ‬به‭ ‬اواخر‭ ‬این‭ ‬نسل‭ ‬هستند،‭ ‬در‭ ‬شش‭ ‬سال‭ ‬گذشته،‭ ‬مراحل‭ ‬آموزش،‭ ‬سعی‭ ‬و‭ ‬خطا‭ ‬و‭ ‬پیدا‭ ‬کردن‭ ‬راه‌حل‌های‭ ‬نو‭ ‬در‭ ‬طراحی‭ ‬تایپ‭ ‬را‭ ‬پیموده‌­اند‭ ‬و‭ ‬مجموعه‭ ‬حروفی‭ ‬برای‭ ‬کارکردهای‭ ‬گوناگون‭ ‬تولید‭ ‬کرده‌­اند‭.‬

این‭ ‬دو‭ ‬طراح‭ ‬با‭ ‬همکاری‭ ‬یکدیگر‭ ‬روی‭ ‬موضوع‭ ‬طراحی‭ ‬تایپ‭ ‬کار‭ ‬می‌کنند‭ ‬و‭ ‬تمام‭ ‬مراحل‭ ‬کار‭ ‬از‭ ‬تحقیق،‭ ‬ایده‌یابی‭ ‬و‭ ‬طرح‌های‭ ‬اولیه‭ ‬گرفته‭ ‬تا‭ ‬پیاده‌سازی‭ ‬و‭ ‬نهایی‭ ‬‌کردن‭ ‬یک‭ ‬طراحی‭ ‬تایپ‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬یکدیگر‭ ‬پیش‭ ‬می‌برند‭. ‬آنها‭ ‬باور‭ ‬دارند‭ ‬که‭ ‬مزیت‭ ‬این‭ ‬شیوه‏‌ی‭ ‬انجام‭ ‬پروژه‌های‭ ‬طراحی‭ ‬تایپ،‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬کار‭ ‬تک‌نفره،‭ ‬علاوه­‌بر‭ ‬افزایش‭ ‬سرعت‭ ‬روند‭ ‬کار‌،‭ ‬کسب‭ ‬نتایج‭ ‬کیفی‌تر‭ ‬‌است؛‭ ‬زیرا‭ ‬گاهی‭ ‬به­‌‌طور‭ ‬همزمان‭ ‬روی‭ ‬یک‭ ‬موضوع‭ ‬کار‭ ‬می‌کنند‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬برخی‭ ‬موارد،‭ ‬کار‭ ‬بین‭ ‬دو‭ ‬نفر‭ ‬تقسیم‭ ‬می‌شود‭.‬

بیشتر >

هیربد لطفیان

، در سال ۱۳۶۵ در تهران متولد شد. او مهندسی عمران را رها کرد تا به تحصیل در رشته‌ی ارتباط تصویری در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران بپردازد. از سال ۱۳۸۷ فعالیت حرفه‌ای خود را در زمینه‌های طراحی تایپ، هویت‌سازی، مشاوره‌ی دیزاین و تبلیغات آغاز کرد و در سال ۱۳۹۰ استودیوی شخصی‌اش را تأسیس نمود. آثار او در چندین نمایشگاه گروهی و انفردی به‌نمایش در آمده‌است؛ از جمله می‌توان به تایپ فیس «نوین»، طراحی شده برای بانک اقتصاد نوین اشاره کرد که در رویدادهای بین‌المللی سرو نقره‌ای ۱۳۹۲ و گرانشان 2۰۱4 برگزیده‌شد. hirbod.lotfian@gmail.com

دیزاین، فرهنگ و ما

فرشید مثقالی

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

مديريت هيجان در سال‌هاى جوانى: مرورى­ بر کارهای محمدرضا عبدالعلى

دامون خان‌جانزاده

> بیشتر

پروژه ـ ۲

وقتی فرهنگ روی می‌دهد

علیرضا مصطفی‌زاده ابراهیمی

> بیشتر

طراحی امروز

پروژه‌ی «شهر سِلفی» لِو مانُویچ

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

> بیشتر

مرجع ـ ۱

تأثیر کارهای تادانوری یوکو در اروپا

میرکو ایلیچ

> بیشتر

مرجع ـ ۲

روزگار یک مدرنیست: نگاهی به کارهای برتون کرامر

مجید عباسی

> بیشتر

آرشیو ـ ۱

ولادیمیر مایاکوفسکی؛ پیش‌قراول عصر نو

اُولگا سِوِرینا

> بیشتر

آرشیو ـ ۲

نگهداری و فعال‌سازی طراحی گرافیک در مؤسسات فرانسوی

وانینا پینتر

> بیشتر

گوناگون ـ ۱

صحرا؛ برندینگ یک اردوگاه پناهجویی

امیر بربیچ

> بیشتر

گوناگون ـ ۲

طنز و بذله‌گویی، موضوعی برای خنده نیست! درباره‌ی طراحی گرافیک بریتانیایی

سارا جمشیدی

> بیشتر

یادبود

ایوان چرمایف؛ خاطره‌ای از طراح مدرنیست خوش‌ذوق

استیون هلر

> بیشتر

در یک نگاه ـ ۱

طراحی گرافیک و زبان‌های اقوام در ایران

مهدی حق‌شناس

> بیشتر

در یک نگاه ـ 2

فرهنگ عامه و طراحی گرافیک

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر