نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۴۲

مرجع ـ ۲

روزگار یک مدرنیست: نگاهی به کارهای برتون کرامر

مجید عباسی

«مدرنیسم از نگاه کرامر، گرایشی همگون است که آمیزه‌­ایست از چیرگی جسورانه‌ی امریکایی و ساختارمندی  سبک سوییسی.»-مدرنیست‌ها: طراحی گرافیک نیمه قرن بیستم در امریکا، استیون هِلر و گِرگ دِنافِر

سال گذشته کانادایی‌ها یکصدوپنجاهمین سالگرد شکل‌گیری کشورشان را جشن گرفتند؛ سرزمینی که با سعی و تلاش مهاجرینی از فرهنگ‌های گوناگون شکل گرفت. دومین کشور بزرگ جهان با مساحتی نزدیک به ده میلیون کیلومتر مربع و با جمعیتی بیش از سی‌­‌و­شش میلیون نفر که متشکل است از مردم بومی و مهاجرینی از اروپا، آسیا، افریقا و امریکای لاتین. فرهنگ کانادایی ترکیبی از فرهنگ‌های گوناگون است؛ به‌‌طوری‌‌که این «چندگانگی‌فرهنگی» به هویت بنیادین جامعه تبدیل شده است. اولین جنبش ملی هنرهای تصویری به اوایل قرن بیستم و «گروه هفت» هنرمندان نقاشی برمی‌گردد که تصاویر و چشم‌اندازهای طبیعت و سرزمین پهناور کانادا را تصویر کرده‌اند، اما طراحی گرافیک چطور؟
رشد و توسعه‌ی طراحی گرافیک در کانادا، بی‌ارتباط با سیاست مهاجرپذیری مستمر این کشور نیست. نام‌های آشنایی چون ارنست راخ (آلمان)، برتون کرامر (ایالات متحده) و فریتز گاتشالک (سوییس)، اولین طراحانی بودند که نماینده‌ی طراحی گرافیک کانادایی محسوب می‌شوند؛ آنان نسل‌های بعد را تحت­‌تأثیر کارهایشان قرار دادند. از نگاه تاریخی به­‌روشنی می‌توان درک کرد که دوران طلایی طراحی گرافیک و حتی دیگر رشته‌ها همچون معماری و طراحی داخلی در کانادا، با جشن یکصدمین سال تشکیل کشور در سال ۱۹۶۷ و برگزاری «اکسپو ۶۷» مونترال آغاز شده است. 

بیشتر >

مجید عباسی

دانش‌آموخته‌ی رشته‌ی ارتباط تصویری از دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او استاد مدعو دانشگاه‌های تهران (دانشکده‌ی هنرهای زیبا)، هنر، سوره و مدرسه‌ی ارتباط بصری ویژه است. عباسی تألیف مقالات متعدد در زمینه‌ی طراحی گرافیک و برگزاری کارگاه‌های مختلف طراحی، سخنران کنفرانس‌ها و سمینارهای بین‌المللی طراحی و نمایشگاه‌های طراحان گرافیک ایران در نقاط مختلف جهان است. عباسی عضو مؤسس و هیئت تحریریه‌ی «نشان» مجله‌ی طراحی گرافیک ایران است که از سال ۱۳۸۹ تاکنون سردبیری بیش از نیمی از شماره‌های منتشر‌شده‌ را به‌عهده داشته است. majidabbasi1@gmail.com

دیزاین، فرهنگ و ما

فرشید مثقالی

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

مديريت هيجان در سال‌هاى جوانى: مرورى­ بر کارهای محمدرضا عبدالعلى

دامون خان‌جانزاده

> بیشتر

پروژه ـ 1

این تایپ است که انتخاب می‌کند

هیربد لطفیان

> بیشتر

پروژه ـ ۲

وقتی فرهنگ روی می‌دهد

علیرضا مصطفی‌زاده ابراهیمی

> بیشتر

طراحی امروز

پروژه‌ی «شهر سِلفی» لِو مانُویچ

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

> بیشتر

مرجع ـ ۱

تأثیر کارهای تادانوری یوکو در اروپا

میرکو ایلیچ

> بیشتر

آرشیو ـ ۱

ولادیمیر مایاکوفسکی؛ پیش‌قراول عصر نو

اُولگا سِوِرینا

> بیشتر

آرشیو ـ ۲

نگهداری و فعال‌سازی طراحی گرافیک در مؤسسات فرانسوی

وانینا پینتر

> بیشتر

گوناگون ـ ۱

صحرا؛ برندینگ یک اردوگاه پناهجویی

امیر بربیچ

> بیشتر

گوناگون ـ ۲

طنز و بذله‌گویی، موضوعی برای خنده نیست! درباره‌ی طراحی گرافیک بریتانیایی

سارا جمشیدی

> بیشتر

یادبود

ایوان چرمایف؛ خاطره‌ای از طراح مدرنیست خوش‌ذوق

استیون هلر

> بیشتر

در یک نگاه ـ ۱

طراحی گرافیک و زبان‌های اقوام در ایران

مهدی حق‌شناس

> بیشتر

در یک نگاه ـ 2

فرهنگ عامه و طراحی گرافیک

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر