نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان 34

پروژه

موز‌ه‌ی گرافیک ایران؛ گنجینه‌ی بی‌زمان!

احسان رضوانی

عصر روز یکشنبه بیست‌و‌هشتم دی‌ماه سال‌۱۳۹۳ خورشیدی، جمعی از طراحان گرافیک در بنای «ارباب هرمز» واقع در پارک پلیس تهران گرد هم آمدند تا آرزوی چندین و چند‌ساله‌ی خود را محقق ببینند و در جشن افتتاح آن شرکت کنند؛ موزه‌ی گرافیک ایران.
تاسیس این موزه یکی از اهداف اصلی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران بود که تقریباً از بدو تاسیس این نهاد پیگیری می‌شد. برپایی موزه‌ی گرافیک ایران گام بسیار مهم و موثری در ثبت و اسکان و مستند‌سازی بخش مهمی از فرهنگ تصویری معاصر و تولیدات آن است که در سال‌های آوارگی‌اش، «گنجینه‌ی بی‌مکان» لقب گرفته بود.
این مجموعه پیش از این تاریخ همواره ساکن یکی از اتاق‌های دفتر انجمن طراحان گرافیک ایران بود. مکان و روش ناگزیر نگهداری از آن، این مجموعه را بیشتر شبیه یادگاری موروثی و خانوادگی کرده بود که با ترس و وسواس در اتاقی کوچک از خانه‌ی اجدادی حفاظت می‌شود. هر از گاهی و در مجالی که به بهانه‌ای دست می‌داد، بخشی از این میراث با نگاه و رویکردی نوستالژیک و یادگارانه در یک جشن خانوادگی به نمایش در می‌آمد تا اعضای معدود خانواده‌ی گرافیک را با خود به دوران شکوفایی هنر معاصر و زمانه‌ی اوج و جوانی و تهور نام‌هایی ببرد که امروزه یا در میان ما نیستند و یا برف زمانه بر سرشان باریده و نیز همزمان تلنگری باشد بر حافظه‌ی ناراست ما تا به‌خصوص طراحان جوان بدانند که طراحی گرافیک ایران، «جخ امروز از مادر نزاده» است. این نمایش‌های کم‌مخاطب و خانوادگی، در زمانه‌ی فقدان مطلق منابع مکتوب تاریخی در باب گرافیک ایران، تنها پنجره‌های موجود برای تماشای گذشته بودند؛ اگرچه تنگ و زودگذر. بیشتر >

احسان رضوانی

متولد ۱۳۵۶، طراح گرافیک و مدیر هنری، فارغ‌التحصیل دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران و عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران است. در کنار طراحی، به تدریس گرافیک نیز می‌پردازد و عضو هیئت داوران «سرو نقره‌ای» و «نشان اردیبهشت» بوده است. وی سابقه‌ی نگارش چندین مقاله، نقد و یادداشت در زمینه‌ی طراحی گرافیک را دارد. ehsanrezvani@gmail.com

حرفه‌ی طراحی گرافیک

علی رشیدی

> بیشتر

دیزاین و کارایی

نژده‭ ‬هوانسیان‭

> بیشتر

طراحی معاصر ایرانی

استودیو شیزارو

علی افسرپور

> بیشتر

طراحی امروز ـ 1

پوسترهای روزانه / مروری بر هنر پوستر پیتر بانکوف

سرگئی سِروف

> بیشتر

طراحی امروز ـ 2

فردریک تِشنِر: پیچیدگی چندپاره

وانینا پینتر

> بیشتر

رو‌به‌رو‭

ساده‌‏نگاری، عینی‌بودن و انسانی‌بودن

مجید عباسی

> بیشتر

مرجع

رولف مولر: قصه‌پرداز، طراح نشانه، طراح سیستم

یِنس مولر

> بیشتر

آرشیو

پژوهشی نوین و ژرف و سترگ درباره‌ی کارگاه نمایش

آریا کسایی

> بیشتر

گوناگون

از تجسم داده تا تجسم اطلاعات و دانش / نگاهی به آثار سانتیاگو اورتیز

امیلی‭ ‬وربا‭ ‬فیشر

> بیشتر

در یک نگاه

دو کاسه

روشنک کیقبادی

> بیشتر