نشان، نشریه‌ی طراحی گرافیک ایران

عضو شبکه‌ی رسانه‌ای بین‌المللی دیزاین (آی .دی.ام.ان) ایکوگرادا

فارسی | English

نشان ۴۳

طراحی معاصر ایرانی

مسعود سپهر؛ طراح گرافیک، پژوهشگر، تایپوگرافر و معلم

مصطفی اسدالهی

اول: نگاهِ داندیس
نام مسعود سپهر برای متخصصین زمینه‌های پژوهشی و آموزشی ارتباط تصویری و نیز به‌عنوان یک طراح گرافیک، نامی است آشنا. به‌یاد دارم در شرایط کمبود منابع نظری، به‌ویژه مبانی جدید هنرهای تصویری، به همت او کتاب «مبادی سواد بصری» اثر دونیس آ. داندیس، استاد دانشگاه بوستون، ترجمه و منتشر شد که آغازی بود بر حضور پر‌فایده‌ی مسعود سپهر در عرصه‌ی کاری ما.
در آغاز برای مشخص‌شدن جهت نگاه مورد نظر، به جملات کوتاهی از پیش‌گفتار این کتاب اشاره می‌کنم: «در عصر فناوری، معنای هنر و همچنین شکل و کار ویژه‌ی آن، به‌طور کلی بیان و ارتباط بصری، تغییر زیادی کرده است، ولی بسیاری از مفاهیم زیبایی‌شناسی در هنر، همچنان به‌صورت گذشته باقی مانده و دستخوش تغییری متناسب با تحولات قرن اخیر نشده است؛ حال آنکه خصوصیات هنرهای بصری و نحوه‌ی ارتباط آن با جامعه و نظام آموزشی امروز، به‌طرز شگفت‌انگیزی دگرگون شده است». هر‌چند به عقیده‌ی نگارنده، مبانی زیبایی‌شناسی در هنرهای تصویری‌ـ‌‌ارتباطی در هزاره‌ی سوم، دستخوش تحولاتی گردیده که البته نمی‌تواند موضوع این گفتار کوتاه باشد، ولی دگرگونی مورد نظر داندیس، همان نکته‌ایست که در روح ویژگی‌ها و کوشش‌های طراح مورد گفتگوی ما نهادینه و نهفته است و مرتضی ممیز که خود جستجوگر و محققی توانای بود، با تشویق و تأیید ویژگی‌ها و استعداد خاص مسعود سپهر، عامل موفقیت‌های بعدی او شد. بیشتر >

مصطفی اسدالهی

متولد ۱۳۲۹ فارغ‌التحصیل دانشکده‌ی هنرهای زیبا، دانشگاه تهران است. او در حال حاضر (و قبلاً نیز یک دوره) رئیس هیئت مدیره‌ی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران بوده است. اسدالهی عضو هیئت علمی دانشکده‌ی هنرهای زیبا و عضو وابسته‌ی پردیس بین‌المللی کیش دانشگاه تهران است. او از جمله مؤسسان انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و دبیر هفتمین نمایشگاه دوسالانه‌ی طراحان گرافیک ایران نیز بوده است. مصطفی اسدالهی مؤلف مقالات گوناگون در مجلات تخصصی و سه کتاب از مجموعه‌ی مباحث کارشناسی طراحی گرافیک در ارتباط تصویری است. mo_asadollahi@yahoo.com

موقعیت‭ ‬جدید‭ ‬حل‭ ‬مسأله

مهدی حق‌شناس

> بیشتر

نظر

آیکونولوژی در عرصه‌ی روش‏شناسی‌های نوین و طراحی گرافیک

ناهید‭ ‬عبدی

> بیشتر

پروژه ـ ۱

چپ‌های بهتر از راست! استودیو چپ‌چین

ساعد مشکی

> بیشتر

پروژه ـ ۲

سخت و استوار

سعید فروتن

> بیشتر

طراحی امروز

تقاطع دیزاین، هنر و فناوری درباره‌ی کارهای جان مائِدا

امین نصر

> بیشتر

روبه‌رو ـ ۱

دیزاینِ متعادل؛ رو‌به‌رو با اِروان برولک

مجید عباسی

> بیشتر

رو‌به‌رو ـ ۲

فوق معاصر؛ روبه‌رو با آنجلیکا نولر، مدیر‌«مجموعه‌ی جدید»

یِنس مولر

> بیشتر

مرجع ـ ۱

تندیس‌هایی برای پوشیدن؛ نگاهی به طراحی زیورآلات پرویز تناولی

علی‭ ‬بختیاری

> بیشتر

مرجع ـ ۲

میمو کاستلانو؛ قلمروهای دیزاین

چینزیا فه‌رارا

> بیشتر

گوناگون

شهر، گرافيتى و فرديت، نگاهى به پروژه‌ی منير زرنگار؛ «شما اينجا هستيد»

علیرضا تغابنی

> بیشتر

در یک نگاه

طراحی تحول؛ طراحان در جایگاه اَبَر‌قهرمانان

فوآد‭ ‬فراهانی

> بیشتر